
Zes Nederlandse immersive makers in hoofdprogramma SXSW 2025
De Nederlandse creatieve industrie trok vorig jaar tijdens creative tech festival SXSW al veel aandacht met immersive experiences als de prijswinnende Soulpaint van Monobanda. Dit jaar gaat ze daarmee verder met zes Nederlandse immersive experiences en andere sprekers, die geselecteerd zijn voor het hoofdprogramma van SXSW.
Immersive Experiences (IX) worden steeds belangrijker in ons dagelijks leven. Denk aan virtuele werelden, 360-graden beeld en geluid, augmented reality, chatbots, interactieve animaties en games – soms met behulp van AI. In IX vloeien de digitale en fysieke wereld naadloos in elkaar over. Dit heeft invloed op hoe we werken, leren en ontspannen. IX worden niet alleen toegepast in entertainment en communicatie, maar ook in de zorg, maakindustrie en architectuur.
Dromen en nachtmerries
Het programma van CreativeNL van vrijdag 7 tot en met maandag 10 maart bestaat uit het tweeluik ‘Immersive Dreams: Step into the Future of Immersion with International Curator Nathalie van Sasse van Ysselt’ en ‘Immersive Nightmares: On Neurotechnology and the Future of Privacy’ (inclusief nieuw onderzoek van het Rathenau Instituut), een rondetafelsessie met actuele internationale topics gehost door CIIIC (het Nederlandse IX-programma), meerdere ‘immersive mornings’ en een wrap-up voor de Dutch Wave en internationale contacten.
Simone van Bennekom, Hoofd CreativeNL, over de sessies, en kennisuitwisseling en samenwerking met de internationale IX-gemeenschap: "Met de Immersive Dreams & Nightmares sessies willen we vooral laten zien wat volgens Nederland de mooiste kansen en – helaas – bedreigingen zijn van nieuwe digitale immersive ervaringen. En we organiseren een rondetafelsessie met CIIIC, dat als doel heeft het internationale perspectief te betrekken bij belangrijke thema’s in de gemeenschap zoals publieke waarden (privacy, digitale inclusie et cetera), talentontwikkeling en samenwerking."
Bomvol programma
Maarten Schram, Projectleider SXSW namens CreativeNL: "Temidden van alle politieke reuring staat ons programma als een huis, maar dit jaar zonder eigen ‘huis’. In plaats daarvan hosten we samen met IX-voorloper Québec, Canada enkele panels en netwerkmomenten in het Fairmont Hotel (waar ook heel veel ander IX-werk te zien is) en zijn we te gast bij creative agency Preacher, dat sinds kort ook een vestiging in Nederland heeft. De missie is ook wat kleiner, dat vinden we gepaster gezien het huidige politieke klimaat. Het maakt ons tegelijkertijd flexibeler tijdens SXSW, waar normaal al zoveel gebeurt, maar nu nog meer met alle nieuwe, spannende technologie en serieuze maatschappelijke issues die er zijn."
"Daarnaast kijken we uit naar onze immersive mornings en wrap-up! Een nieuw format, gehost door ‘onze’ curator Monique van Dusseldorp", vervolgt Schram. "In deze ontbijtsessies wisselen we tips uit en deelt Monique hoogtepunten van het SXSW-programma van die dag. Ook nodigt ze internationale experts uit waar we kort mee in gesprek kunnen gaan en veel van kunnen leren. We organiseren dit voordat het reguliere programma van SXSW begint, zodat iedereen daarna goed voorbereid zijn eigen weg kan gaan."
Flying Dutchmen Tour
Danny Frietman van New Dutch Wave tenslotte: "Ik kijk extra uit naar de samenwerking met Québec in het Fairmont en onze showcase met de DDA (Dutch Digital Agencies) bij Preacher. De Flying Dutchmen Tour voor geïnteresseerden, die rondgeleid willen worden tijdens het soms overweldigende festival, zal uiteraard ook weer plaatsvinden. Ja, de omstandigheden zijn uitdagender, maar dat prikkelt de creatieve geest alleen maar. Let's start making some new waves again!"