De optimale aanmeldpagina

09-03-2010 (10:08) - Tips

Toestemming en een e-mailadres zijn alles wat je nodig hebt voor het verzenden van e-mailings. Maar eigenlijk wil je meer weten van een nieuwe relatie, zonder ze af te schrikken. Welke elementen plaats je op de aanmeldpagina van je mailinglijst voor een optimale verhouding tussen wat je wilt weten en wat men bereid is zo snel al te vertellen?

Standaard

Vraag naast het e-mailadres altijd de naam van de relatie, zodat je daarop je mailings kunt personaliseren. Een relatie (correct) aanspreken met zijn naam verhoogt de conversie met wel 10%. Als je gaat aanspreken met heer/mevrouw + achternaam, vraag dan ook het geslacht!

Geruststelling
Verhoog de bereidwilligheid van een sitebezoeker om zich aan te melden door hem precies te vertellen waar hij zich voor inschrijft. Stel duidelijk:

    * hoe vaak je zal mailen
    * waarover je zal mailen (naast nieuwsbrief vaak ook actiemailings, klantonderzoek en evenementmailings)
    * waarover je NIET zal mailen (geen aanbiedingen van andere partijen, geen spam, geen extra verkooptrucs)
    * dat er eenvoudig weer uitgeschreven kan worden


Geef bijvoorbeeld ook een link naar een voorbeeldnieuwsbrief, om een beeld te geven van de stijl en inhoud van je mailings. 

Aanvullende informatie

Vraag alleen aanvullende informatie als je deze ook gebruikt om je e-mailings te verbeteren. Bijvoorbeeld ‘merkvoorkeur’ als je dan aanbiedingen daarop afstemt, of ‘branche’ als je verschillende versies van de nieuwsbrief maakt voor beroepssectoren. 

Vertel de lezer dat hij door het verstrekken van deze gegevens alleen aanbiedingen ontvangt die voor hem/haar relevant zijn. Dan vindt hij het niet erg om die informatie af te staan.

Optioneel
Maak alle informatie die je naast e-mailadres van een relatie vraagt duidelijk optioneel. Als iemand dan haast heeft of je nog niet zo erg vertrouwt, vult hij het gewoon niet in. Verplichte velden schrikken af. Zorg dat je ook een versie van je mailings hebt die rekening houdt met dit soort ‘kale’ profielen.

Beloning

Sommige bedrijven kiezen ervoor aanmelding te belonen. Met een ‘kans op prijs’, directe kortingen of gratis whitepapers bijvoorbeeld. Je weet zelf het beste of dit voor jouw product en je doelgroep zou werken. Bedenk wel dat een ‘te mooie’ beloning zorgt voor aanmeldingen van mensen die verder helemaal geen interesse hebben in je producten. Die zijn binnen een maand weer afgemeld. Daartegenover geeft dat je dus wel een maand de kans om ze over te halen tot aankopen.

Nog meer tips? Op www.copernica.com kun je gratis adviesdocumenten  downloaden over e-mailmarketing, sms-campagnes en enquêtes.

Michael Linthorst, algemeen directeur Copernica BV


 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.