Tijd besparen op e-mailmarketing

18-03-2010 (14:02) - Tips

E-mailmarketing kost tijd. Wie het goed wil doen moet mankracht investeren, daar komt niemand onderuit. Wel kun je tijd besparen door slim om te gaan met je data en de beschikbare middelen.

Template

Je hoeft niet bij elke mailing het wiel opnieuw uit te vinden. Maak een mooie HTML template met variabele elementen, dan hoef je voor elke e-mail alleen nog teksten en afbeeldingen toe te voegen. Met de juiste opzet kun je per e-mail variëren met het aantal artikelen, afbeeldingen links/rechts, sidebars, etcetera. Niet alleen bespaart een goed template tijd, het zorgt ook dat je een herkenbare stijl aanhoudt die lezers gaan herkennen. Daarmee bouw je aan je merk.

Content feed

Een andere tijdbesparende optie is om e-mails te vullen vanuit een content feed. Die kan via RSS en ATOM worden uitgelezen in je website, RSS reader, mobiel, twitter, facebook en dus ook in je e-mailnieuwsbrief. Je hoeft berichten maar één keer te schrijven voor al je publicaties. Mooier nog, je kunt de artikelen voorzien van rubrieken en de publicaties daarop filteren. Dan worden bij het verzenden van de nieuwsbrief alleen die artikelen aan een ontvanger getoond, die bij zijn profiel passen. De verzending kan je ook automatiseren. Dat scheelt nog eens op je inspanning.

Event-driven campagnes
Om zo persoonlijk mogelijk in contact te blijven met relaties stel je event-driven campagnes in, bijvoorbeeld voor verjaardagen, contractafloop of om regelmatig te peilen of er nog interesse in je producten is. Veelal zijn dit standaardmails waar de betreffende accountmanager de juiste namen en data invult. Dat betekent dat je het proces ook kunt automatiseren. Met een eenvoudige databaseselectie op bijvoorbeeld ‘geboortedatum=vandaag’ of ‘einde contract – 3 weken = vandaag’ heb je elke ochtend inzichtelijk wie er gemaild moeten worden. Koppel een e-mailing aan die selectie, programmeer hem om elke dag automatisch te verzenden en je hebt er geen omkijken meer naar.

Automatische opvolging

De meeste effectieve campagnes bestaan niet uit één e-mailing maar uit een reeks, waarbij elke respons van de ontvanger op eigen wijze wordt opgevolgd. De strategie hiervoor denk je van tevoren uit, dus kun je ook de opvolging voorprogrammeren. Zet alle e-mailings klaar en koppel ze aan de registratie van resultaten van de oorspronkelijke mail. Iedere relatie ontvangt een reactie op maat en je bent zonder veel extra tijd kwijt te zijn overgegaan van e-mailverzender naar dialoogmarketeer.

Eenmaal in werking kunnen geautomatiseerde campagnes vaak een jaar of langer draaien. Effectieve e-mailmarketing vereist dus niet perse veel tijd, alleen een goede strategie en goede marketing software.

Nog meer tips? Op www.copernica.com kun je gratis adviesdocumenten  downloaden over e-mailmarketing, sms-campagnes en enquêtes.

Michael Linthorst, algemeen directeur Copernica BV

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.