E-mailmarketingtrends 2011

02-12-2010 (13:51) - Tips

Op welke trends moeten e-mailmarketeers anno 2011 letten? Als afsluitende tip van dit jaar geef ik graag (beknopt) de drie trends die mijns inziens de meeste impact zullen hebben op e-mailmarketing.

Content is koning
Leg de focus binnen je e-mailmarketing volgend jaar vooral op het leveren van waardevolle content voor de ontvanger. Goede content is namelijk het bouwblok van loyaliteit en daarmee van een band met je klant. Probeer daarbij elke ontvanger alleen de voor hem relevante content te  bieden gebaseerd op zijn wensen en interesses of communicatievoorkeur.

Event-driven e-mail
Bied de relevante content niet meer aan via de traditionele bulkmailings, maar zoveel mogelijk via event-driven e-mails. Dat zijn alle geautomatiseerde e-mailberichten die je centraal inricht, maar die op individueel bepaalde tijdstippen tijdens de customer life cycle worden verzonden. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardagsmailing of een mail verbonden aan een loyaliteitsprogramma. De toonzetting binnen deze berichten is meer servicegericht en persoonlijker dan bijvoorbeeld bij een nieuwsbrief. Zet event-driven e-mail ook in voor berichtgeving op maat; denk aan het reactiveren van wegblijvende bezoekers, notificaties van beschikbare updates of uitbreidingen op aangeschafte producten, of aan het aflopen van een lidmaatschap of inschrijving.

Social sharing
Bied je ontvanger de kans om binnen al je online kanalen te reageren en te delen. Facebook, Twitter, Hyves…je kent het rijtje social sharing tools inmiddels wel. Je lezer bevindt zich zeer waarschijnlijk in sociale kringen met gelijken; potentiële klanten dus. Maak het de lezer gemakkelijk om je content te delen met hun sociale netwerk. Social sharing is belangrijk voor zowel aanbiedingen als informationele content. Consumenten willen immers graag vrienden laten delen in zowel voordeeltjes, als de eerste zijn die iets leuks en nieuws te vertellen heeft. Zorg daarbij voor goede landingpages om deze nieuwe bezoekers verder te leiden.

De focus van je e-mailings moet in 2011 komen te liggen op het bieden van meerwaarde voor je lezer. Ga kijken wat jij van je klant wil weten en wat deze op zijn beurt van jou wil weten. Relevantie en deelbaarheid zullen in 2011 doorslaggevend zijn voor het succes van je marketingcampagnes.

Nog meer tips? Op www.copernica.com kun je gratis adviesdocumenten  downloaden over e-mailmarketing, sms-campagnes en enquêtes.

Michael Linthorst, algemeen directeur Copernica BV

Marketing is niet alleen nieuwe klanten werven, het is ook klanten behouden. Want een klant die tevreden is over een gedane aankoop in jouw (web)winkel, komt gemakkelijker terug voor meer. Dit gedrag moet je koesteren en stimuleren door de levensloop van de klant te bewaken.  

Stuur klanten niet alleen commerciële mails, maar ook nieuwtjes en updates over hun product. Bij tevreden klanten gaat het er vooral om dat je top-of-mind blijft, dan zetten de machines van herhaalde aankoop en mond-tot-mond reclame zichzelf in werking.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.