Grijp het onderwerp
09-07-2008 (11:34) - Tips
'U heeft nog geen onderwerp ingevuld, wilt u het bericht toch versturen?'Met deze melding waarschuwen e-mail programma's hoe belangrijk het onderwerp is. De tekst in die allereerste regel zet de toon voor je hele bericht.
Er zijn nogal wat eisen aan een goed onderwerp. Waar je het bij een 1-op-1 mailtje vaak 'even snel' invult, doe je er goed aan bij e-mail marketing je onderwerp zorgvuldig te overwegen en zelfs in verschillende varianten te testen.
Het onderwerp moet kort zijn.
1) Vijfenveertig tekens is het maximum dat de meeste browsers tonen.
2) Bondige onderwerpen zijn helderder voor de lezer.
Het onderwerp moet passen bij de doelgroep.
1) Wie is de persoon die je aanspreekt? Werknemer, consument, single of nieuwbakken ouder – ze reageren allemaal op andere prikkels.
2) Wat is het doel van de mail bij de persoon die je aanspreekt? Grijp de kern direct in het onderwerp. Dezelfde nieuwsbrief krijgt voor klanten een tip en voor prospects een aanbieding in het onderwerp.
Het onderwerp moet persoonlijk aanspreken.
Indien mogelijk, gebruik de naam van de geadresseerde of van het bedrijf in het onderwerp.
Recent onderzoek in Amerika toont aan dat consumenten 7% vaker je mail zullen openen als ze direct worden aangesproken. Bij bedrijven is dit zelfs 12%!
Het onderwerp mag geen spam-gevoelige tekst bevatten.
1) Geen 'schreeuwerige' termen zoals gratis, goedkoop, úw, jóúw, free, download, etc..
2) Geen uitroeptekens, dollar-/euroteken of meervoudig gebruik van leestekens.
3) Geen hyperlinks, al dan niet werkend.
4) Geen overmatig gebruik van hoofdletters.
Het onderwerp moet prikkelen.
nieuwsgierig maken; vragen; opwinden; aansporen; uitnodigen; beloven; verwarmen; stimuleren; lekker maken; aanbieden; oproepen; raken; teasen; opzwepen; uitdagen; strelen; animeren; verleiden; meeslepen; bemoedigen; wakker schudden; overtuigen;
Uiteindelijk zijn de inhoud van je mail en je doelgroep en belangrijkste bepalers voor het onderwerp. Grijp de kern, dan grijp je de persoon.
In de volgende tip: de inhoud.
Michael Linthorst, Algemeen directeur Copernica BV
