Drukwerk voor je onderneming: 6 tips
19-11-2021 (13:02) - Toeleveranciers
Ondanks dat marketing zich tegenwoordig voor een groot deel online afspeelt, is offline marketing nog steeds relevant en effectief. Denk bijvoorbeeld aan drukwerk. Dit is vaak van hogere kwaliteit dan online uitingen en straalt daardoor een bepaalde vorm van betrouwbaarheid uit. Bovendien is het tastbaar. We geven je een aantal tips rondom drukwerk voor je onderneming.
-
Zorg dat je drukwerk opvalt
Zeker als je je drukwerk op openbare plekken legt of ophangt, is het van levensbelang dat je opvalt. Het behoeft waarschijnlijk geen uitleg dat het anders weinig zin heeft om reclame-uitingen af te drukken. Probeer creatief te denken en daarbij juist niet de gebaande paden te bewandelen Alleen dan kun je je onderscheiden van de rest. Denk goed na over wat jou op zou vallen en vraag ook zeker anderen om feedback. Zowel positieve of negatieve feedback is bijzonder nuttig.
-
Weinig tekst en veel beeld op reclameposters
Wil je posters afdrukken? Vermijd dan te veel tekst. Een korte tekst mag natuurlijk best en je logo en eventuele slogan mogen niet ontbreken, maar dit is niet de beste plek om uitgebreid van wal te steken. Beeld is daarentegen wél extra belangrijk bij reclameposters. Als design niet je sterkste kant is, overweeg dan om een professional in te schakelen voor het ontwerp. Een andere tip voor reclameposters: laat ze in verschillende formaten uitprinten, zodat je ze op verschillende plekken kunt toepassen. Er zijn veel meer formaten mogelijk dan je denkt!
-
Als je wel veel tekst wilt op je drukwerk: brochures
Als je op zoek bent naar een reclame-uiting waar je juist wél veel tekst kunt gebruiken, dan bieden brochures uitkomst. Dat houdt natuurlijk niet in dat design hierbij niet meer belangrijk is, het heeft echter niet de overhand. Een brochure moet informatief zijn en dus de nodige tekst bevatten, al moet je nog steeds waken voor te lange lappen tekst. Probeer de tekst dus overzichtelijk te houden. Dit doe je bijvoorbeeld het gebruik van korte alinea’s en duidelijke tussenkopjes.
-
Personaliseer je drukwerk
Mensen lijken over het algemeen de voorkeur te geven aan gepersonaliseerd drukwerk. Zorg dat je waar mogelijk de naam van de ontvanger vermeldt. Daarnaast kun je het drukwerk meer persoonlijk maken door het niet alleen uit naam van het bedrijf doen, maar je eigen naam (en eventueel een foto) er ook bij te zetten.
-
Onderschat visitekaartjes niet
Visitekaartjes zijn ondanks het digitale tijdperk waarin we leven nog steeds relevant. Ga maar na hoe het uitwisselen van telefoonnummers op een netwerkevenement zónder visitekaartjes gaat. Namen en telefoonnummers kunnen eenvoudig fout worden gespeld. Bovendien is de kans groot dat hij of zij je vergeet als je alleen maar in een telefoon wordt opgeslagen. Een visitekaartje dient meteen als een herinnering. Zeker als die er bijzonder uitziet!
-
Kijk verder dan alleen de prijs
Als je op zoek gaat naar een bedrijf voor je drukwerk, dan snappen we dat de prijs een belangrijk punt is. Er is dan ook niets mis met het vergelijken van verschillende drukkerijen. Staar je echter niet blind op de prijs. De kans is namelijk groot dat je dan inlevert op de kwaliteit. Goedkoop ogend drukwerk is fataal voor je professionaliteit! Daarnaast zijn er nog andere factoren mogelijk van belang. Hoe snel heb je het drukwerk nodig? Hoe duurzaam is het drukwerk? Denk hier goed over na voordat je een drukkerij kiest.