BLCKBRD Speaks (deel 23): De kracht van memes

22-11-2019 (18:39) - Audio

Het internet heeft een eindeloos geheugen en fascinaties die willekeurig lijken te ontstaan. Dit uit zich het duidelijkst via memes. Memes zijn tegenwoordig een van de meest significante vormen van online communicatie. Het zijn meestal humoristische plaatjes of filmpjes die een herkenbare emotie of situatie tonen. Hoe herkenbaarder, hoe beter.
 
Op deze manier ontstaat een soort eigen taal, die je beter leert begrijpen als je veel met memes in aanraking komt. De laatste jaren zijn memes een steeds grotere culturele kracht geworden, die ook voor de marketing en verspreiding van muziek erg belangrijk is.
 
Een van de bekendste voorbeelden van de invloed van memes is rickrolling: clickbait-linkjes sturen je niet door naar het beloofde nieuwsbericht of filmpje, maar naar de muziekvideo van ‘Never Gonna Give You Up, de hit van Rick Astley uit 1987. Rickrolling ontstond in 2007 en groeide snel uit tot een groot fenomeen, waarbij miljoenen mensen expres of per ongeluk bij het nummer belandden. Rick Astley werd een internet-icoon, en het nummer zelf werd na 20 jaar weer enorm populair. Andere nummers die op vergelijkbare wijze (opnieuw) populair werden, zijn ‘Sandstorm’ van de Finse DJ Darude en ‘Shooting Stars’ van het Australische duo Bag Raiders.
 

Hitmakers

In 2013 gingen YouTube-streams meetellen voor de samenstelling van de Amerikaanse hitlijsten. Dit zorgde ervoor dat memes werkelijke hitmakers konden worden. De reden voor deze verandering was de populariteit van de Harlem Shake-meme. Dankzij de meme en de nieuwe regels werd het nummer ‘Harlem Shake’ van Baauer meteen een nummer 1-hit. Het nummer was al in mei 2012 uitgebracht, maar werd begin 2013 populair nadat YouTube-artiest George Miller het voor de intro van een video gebruikte. Al snel gingen anderen deze intro nadoen, en zo verspreidde het nummer zich, van Claudia de Breij tot aan het Israëlische leger.
 

De challenges

Artiesten en platenlabels worden zich steeds bewuster van de marketingwaarde van memes, en zijn hier de laatste jaren gebruik van gaan maken. Zo zorgde rapduo Rae Srummerd er bewust voor dat het nummer ‘Black Beatles’ de soundtrack werd van de Mannequin Challenge. Dankzij deze extra aandacht stond het nummer in totaal 7 weken lang op 1 in Amerika. Ook Lil Nas X (een terugkerende naam in deze artikelen) gebruikte memes om zijn uiteindelijke megahit ‘Old Town Road’ onder de aandacht te brengen. Hij was maandenlang bezig om het nummer in grappige filmpjes te verwerken en te verspreiden via Twitter, waardoor het steeds bekender werd, ook voor gebruikers van TikTok. Daar werd het nummer onderdeel van de Yeehaw Challenge. Dankzij deze aandacht belandde het nummer uiteindelijk in de Amerikaanse hitlijsten. De muziekvideo speelde hier verder op in: Lil Nas X gebruikte enkel beelden uit de populaire Western-game Red Dead Redemption 2. Uiteindelijk werd het nummer de grootste, meest populaire meme/hit in de Amerikaanse muziekgeschiedenis.
 
Beluister BLCKBRD Speaks hier op spotify en nu ook te beluisteren als podcast.
 
 
Thomas van 't Groenewoud - BLCKBRD