BLCKBRD Speaks (deel 24): De soundtrack van sport
18-12-2019 (11:39) - Audio
Muziek en sport lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit heeft deels te maken met de psychologische effecten van muziek op je sportprestaties, maar ook absoluut met de marketingvoordelen die het zowel sportmerken als muzikanten biedt om samen te werken. Merken als Nike en Adidas kunnen zo meeliften op de populariteit van rappers, dj’s en popsterren, terwijl de artiesten op hun beurt hun muziek beter kunnen verspreiden. De connectie tussen sport en muziek komt in verschillende sporten, op verschillende manieren naar voren.
Hip-hop kent een interessante connectie met de sportwereld. In 1986 bracht hip-hoptrio RUN DMC het nummer ‘
My Adidas’ uit. De populariteit van het nummer leverde de groep een sponsordeal op met Adidas. Het was de eerste samenwerking ooit tussen een sportmerk en een muziekgroep, en de grootste sponsordeal voor een hip-hopgroep ooit. De schoenen van Adidas werden stijlobjecten en merken als Nike en Puma volgden snel met hun eigen samenwerkingen. In 1990 kreeg zelfs MC Hammer zijn eigen sneakers. Decennia later is het voor hip-hopartiesten nog steeds een belangrijke vorm van erkenning om hun eigen sneakers te ontwerpen. Schoenen als de
Yeezys, ontworpen door Kanye West voor Adidas (en later ook Nike), behoren tot de meest begeerde modeobjecten ter wereld. In 2007 rapte Kanye ook al op het nummer ‘Classic’, speciaal uitgebracht voor de 25e verjaardag van de Nike Air Force One-sneakers.
Running
Hardlopen is een van de meest beoefende sporten. De activiteit is zeer goed te combineren met muziek luisteren, al helemaal dankzij de toename van speciale in-ear hoofdtelefoons voor het hardlopen. Hier zijn bedrijven als Spotify en Nike zich goed van bewust. Zo is ‘Running’ een apart genre op Spotify, met afspeellijsten voor verschillende tempo’s, omgevingen en tijden van de dag. Ook bracht het bedrijf in 2015 de tool
Spotify Running uit, die jouw stappen telt en nummers selecteert die hetzelfde tempo hebben. Nike ging datzelfde jaar een samenwerking aan met popartiest Ellie Goulding, die haar eigen hardloopschoenen ontwierp. Bijna 10 jaar eerder was Nike ook een samenwerking aangegaan met LCD Soundsystem. De band bracht ’45:33’ uit, een compositie van 45 minuten en 33 seconden die perfect zou zijn om op te rennen.
Joga Bonito
Muziek is ook niet weg te denken uit de voetbalwereld. Nummers als ‘Bloed, Zweet en Tranen’ en ‘You’ll Never Walk Alone’ zijn een onmisbaar onderdeel van de voetbalcultuur geworden. Zoiets kan plotseling ontstaan. ’Freed From Desire’ van Gala, uit 1996, werd bijvoorbeeld in 2016 plotseling populair onder voetbalsupporters dankzij de coverversie ‘Will Grigg’s on fire’. Het kan echter ook het gevolg zijn van een marketingcampagne. Zo stond ‘Mas Que Nada’ van Sergio Mendes en the Black Eyed Peas centraal in Nike’s Joga Bonito-campagne, waardoor veel voetbalfans het nummer nog steeds verbinden aan spelers als Ronaldo, Ronaldinho en Roberto Carlos. Ook zullen veel fans bij het WK 2010 (naast het geluid van vuvuzela’s) denken aan ‘Waka Waka’ van Shakira. Dit zorgt ervoor dat de merken, evenementen én de muziek nog lange tijd herinnerd zullen worden.
Beluister de 24e aflevereing van BLCKBRD Speaks op spotify. of op YouTube. En BLCKBRD Speaks ? is nu ook als podcast te beluisteren.
Thomas van 't Groenewout | BLCKBRD