Finalisten innovatie-challenge Eurovisie Songfestival bekend

12-09-2019 (11:35) - Audio

De NPO heeft tien finalisten geselecteerd voor de innovatie-challenge van het Eurovisie Songfestival 2020. 
 
De finalisten zijn:  AngryBytes LightScripts (NL), Dutch Rose Media (NL), ARwall (US), The Future Group (Noorwegen), Seymore360/TiledMedia (NL), Tinkerlist (BE), TNO UWV (NL), Sceenic (UK), Snapscreen (AT), Kiswe Mobile (BE). 
 
De internationale techwereld reageerde enthousiast op de oproep van de publieke omroep om met creatieve en vernieuwende manieren en technologieën te komen om het publiek anders of beter te bereiken en te betrekken bij het Eurovisie Songfestival 2020. Er kwamen in 209 inzendingen binnen uit 39 landen.  De inzendingen verschillen enorm: van URL-shorteners en hashtag-generatoren tot aan 8K virtual reality en Artificial Intelligence-oplossingen. Ook is er een aantal event/locatie-gebaseerde voorstellen/oplossingen.
 
Op maandag 30 september krijgen de tien finalisten de gelegenheid hun oplossing te presenteren. Er worden drie winnaars gekozen. Zij mogen hun toepassing voor het Eurovisie Songfestival ook daadwerkelijk gaan bouwen. Daarvoor krijgen ze 35.000 euro als tegemoetkoming in de ontwikkelkosten.