Slogan Eurovisie Songfestival 2020 is ‘Open Up’

24-10-2019 (20:00) - Audio

‘Open Up’ is de slogan van het Eurovisie Songfestival 2020, dat volgend jaar mei voor het eerst in 40 jaar weer in Nederland gehouden wordt. De slogan en het achterliggende verhaal zijn de basis voor alle creatieve keuzes die worden gemaakt rondom de drie live shows en het evenement in Rotterdam.

“We hebben gezocht naar een thema dat vertelt waar Nederland voor staat; een land met een open blik naar de wereld, waar we onze mening, met respect voor elkaar, niet onder stoelen of banken steken. We hebben ook gezocht naar een thema dat past bij de tijd waarin we leven. Een tijd waarin mensen zich zorgen maken over polarisatie en de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn niet altijd zo vanzelfsprekend is als we zouden willen”, zegt Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020. “Met de slogan ‘Open Up’ nodigen we mensen uit zich open te stellen voor de ander, voor meningen, elkaars verhalen en natuurlijk voor elkaars muziek.”

Het thema en de slogan, samen de ‘creatieve kapstok’ voor de organisatoren, zijn ontstaan door middel van co-creatie met een diverse groep Nederlanders en het creatieve team van het Eurovisie Songfestival 2020. “Dit thema is tot stand gekomen na workshops met tientallen mensen uit de creatieve sector en straatgesprekken met mensen uit heel Nederland. Daarmee kiezen we niet alleen voor een creatieve richting die breed gedragen wordt, maar laten we Europa en de wereld ook zien dat we in Nederland dingen écht samen doen,” benadrukt Sietse Bakker. 
 
Het thema OpenUp is in co-creatie werd ontwikkeld onder begeleiding van cratief strategiebureau Fronteer.