Crisis in Cannes
20-04-2009 (10:01) - Bureaus
Er pakken donkere wolken samen boven het bijna immer zonnige strandparadijs Cannes. Door de economische crisis lijkt een uitgestorven Cannes Advertising Festival in juni geen scenario van doemdenkers of onwaarschijnlijkheid meer. Grote feesten van bureaus en sponsors worden afgelast of vinden plaats op zeer kleine schaal, creatieven blijven massaal thuis en de anders zo belachelijk dure terrasjes bieden hun champagne, rosé en watertjes voor dumpprijzen aan.
De organisatie van ’s werelds grootste en meest belangrijke reclamefestival ziet de bui al hangen en lokt de creatieven en journalisten middels kortingen, goodies en weggevertjes. Zo kan men met korting naar de Zuid-Franse badplaats vliegen dankzij British Airways (20 procent korting op de retourvlucht). Er worden plannetjes opgezet om de taxi van Nice naar Cannes te delen en hotelkamers gaan in de aanbiedingenfolder.
In plaats van dure restaurants worden de Franse supermarkten aanbevolen die hun waar afleveren aan de hoteldeur. Op de site van het Cannes Advertising Festival staan tevens adresjes van goedkopere kroegjes en bistro’s.
Of de actie van de organisatie gaat werken, is nog maar de vraag. Het antwoord valt te verwachten vanaf eind juni, wanneer het festival - de crisiseditie - van start gaat.