The Gardeners jagen op ‘Homo Digitalis’
15-04-2009 (10:13) - Bureaus
Sinds 1 april is online PR-bureau The Gardeners het jongste bedrijf in de Amsterdamse Vondelkerk. De ondertitel ‘Online publicity’ zegt het al: The Gardeners zijn gespecialiseerd in het genereren van online publiciteit. Er zit een groot verschil tussen reguliere en online PR. Waar de reguliere (offline) PR alleen probeert journalisten te verleiden, richt online PR zich daarnaast ook op bloggers en de consument op het wereldwijde web. Die zijn uit een totaal ander hout gesneden en hebben daarom een andere - specialistische - aanpak nodig.
The Gardeners weten de ‘homo digitalis’ te vinden, te triggeren en indien nodig te activeren. Mensen zijn de nieuwe media. Het motto van The Gardeners is ‘Mensen zijn de nieuwe media’. Zij moeten de boodschap immers gaan (door)vertellen. The Gardeners hebben een schuur vol gereedschap: online PR, virale marketing, seeding en andere specialistische tools. Bovendien sluiten zij eventueel allianties met mediapartijen om de gestelde doelen te bereiken. Naast strategische en inhoudelijke kennis van de online wereld is creativiteit onmisbaar. Voor extra creatieve kracht en merkdenken kunnen The Gardeners altijd een beroep doen op partner Being There.
De andere partner, marketing PR bureau exPRtease, maakt de merkverhalen in de offline wereld relevant voor journalisten en hun kijkers, lezers of luisteraars. ‘Dankzij deze samenwerking kunnen we online PR veel meer inhoud geven aan onze projecten dan ieder ander online PR-bureau’ aldus Maira Evers, een van de initiatiefnemers van The Gardeners. Vooralsnog bestaan The Gardeners uit twee online PR-specialisten: Maira Evers en Daan van Kuijeren. Evers was voorheen werkzaam bij onder andere Qi Ideas en 2waytraffic, Van Kuijeren zat ook bij Qi Ideas. Samen waren zij verantwoordelijk voor het commercieel opzetten van Secret Agency, de online publiciteitstak van Qi Ideas. Evers deed dit in de rol van accountdirector, Van Kuijeren als online mediastrateeg.
‘Mensen zijn de nieuwe media’, legt eigenlijk heel simpel uit waarom iedereen in de (marketing)wereld tegenwoordig zo bezig is met social media, viral marketing seeding. Dat lijkt een complexe wereld. The Gardeners proberen die wereld voor hun opdrachtgevers eenvoudiger te maken zoals tuinman Chance the Gardener (also known as Chauncy Gardiner), hoofdpersoon in het boek Being There, dat deed. Het lukte hem in tijden van recessie de hoogste kringen te adviseren met metaforen als zaaien, groei en oogsten.