VBAT steekt Bijenkorf in nieuw jasje
17-03-2009 (10:04) - Bureaus
Na bijna 50 jaar verdwijnt de vertrouwde witgrijze draagtas van de Bijenkorf uit de winkelstraten. Het warenhuis introduceert deze maand een nieuwe huisstijl, waarmee het zijn ambitie voor de toekomst waar kan maken. Nieuwe kleuren worden geïntroduceerd, en klanten krijgen vanaf deze maand hun aankopen mee in een nieuwe draagtas, waar het hexagoon (zeshoek) een prominente plek inneemt.
Als bevestiging van de identiteit van de Bijenkorf, is gewerkt aan een nieuwe huisstijl voor de Bijenkorf. Robert Bohemen, directeur marketing van de Bijenkorf: ‘In ons merk moeten wij inspiratie en klantgerichtheid uitstralen en tegelijk onze rijke traditie behouden. Nu gaan we meer accent leggen op onze ambitie voor premiumship en stijl.’ Vanuit de sterke herkenning van het logo, wordt de identiteit van de Bijenkorf tot leven gebracht. Het logo van de Bijenkorf is begin jaren 60 ontworpen door Josef Müller Brockman. Begin jaren ‘60 is hieraan het hexagoon toegevoegd en het huidige merkbeeld ontstaan. Het hexagoon is hét icoon voor de huisstijl van de Bijenkorf. Het warenhuis heeft hiermee een unieke vorm in zijn huisstijl die al lang wordt gebruikt.
Herkenbare vorm
In het hexagoon is nieuw leven gebracht, hiermee gaat de Bijenkorf terug naar een herkenbare vorm die in toepassingen zowel bevestigend als inspirerend kan werken. Het gebruik van het hexagoon in de nieuwe huisstijl is veelzijdiger, meer flexibel en kan op een inspirerende manier gebruikt worden. Ingetogen en waardevol als het gaat om de bevestiging van het merk. Zowel in materiaalkeuze als in vormgeving sluit de nieuwe huisstijl nu aan bij de waardeperceptie van de klanten.
Er wordt een nieuw kleurenpalet geïntroduceerd. De Bijenkorf voert de kleuren golden yellow (honingkleurig), nightblue (chique zwart), wit en zilver. Naast de reguliere nieuwe draagtas komt er een mix van verschillende papieren tassen en duurzame tassen. Het verpakkingsmateriaal wordt vervangen. Tot slot wordt ook het winkelbeeld geleidelijk aangepast.
Nieuwe huisstijl
Het magazine van de Bijenkorf is net gelaunched in de nieuwe huisstijl. Het magazine spreekt nu een bredere groep aan, heeft meer focus op inspiratie en kent telkens een thema dat actueel en vertaalbaar naar de winkel is. ‘Met de aanpassing van de Bijenkorf Magazine aan de nieuwe huisstijl, is het een volwaardig magazine geworden. Met een oplage van ruim 700 duizend is het daarmee een van de grootste magazines van Nederland geworden’, aldus Bohemen. Het magazine wordt maandelijks verstuurd naar de klanten van de Bijenkorf en is ook op de website van het warenhuis te bekijken. Ook het online magazine is vernieuwd, en nu zo makkelijk leesbaar dat klanten zich in toenemende mate online abonneren op deze versie.
Bureau: VBAT
Design & account team: Saskia Vermeulen, Daan Hermelink, Thea Bakker, Theo Lindemann en Cindy Quirrijnen
Projecterantwoordelijke MVK Projectmanagement: Manon van Kuyk
Opdrachtgever: De Bijenkorf
Verantwoordelijke opdrachtgever: Robert Bohemen, Wim Achterberg