Amnesty International roept overheid op te stoppen met discrimineren

23-01-2024 (14:02) - Campagnes

In de afgelopen jaren zijn er meerdere onthullingen geweest over het gebruik van discriminerende risicomodellen door de overheid.

Amnesty International voerde samen met een coalitie een drie jaar durende rechtszaak tegen de Nederlandse staat over etnisch profileren door de Koninklijke Marechaussee en won deze in februari 2023. Het discriminatieverbod is helder: afkomst mag op geen enkele manier een rol spelen in beslissingen om burgers te controleren. Toch neemt de overheid nog altijd geen effectieve maatregelen om etnisch profileren tegen te gaan. Zonder duidelijke wet- en regelgeving komt er geen verandering. Daarom gaat Amnesty International samen met Controle Alt Delete over tot actie.

ON(TE)RECHT

In opdracht van Amnesty International Nederland heeft creatief bureau Home (voorheen Hammerfest) een social-first campagne ontwikkeld: “etnisch profileren = on(te)recht”. Deze quote benadrukt dat etnisch profileren niet alleen onterecht is, maar ook gebaseerd is op een onrechtvaardige perceptie van mensen. Om dit probleem aan het licht te brengen, zijn er split screens gecreëerd waarin verschillende Amnesty-ambassadeurs in twee identieke situaties te zien zijn, maar waar één saillant detail verschilt: de huidskleur, afkomst, religie of naam van de persoon. De uitingen schetsen specifieke situaties waarin overheidsinstanties zoals de Belastingdienst, politie en Marechaussee zich tot op de dag van vandaag schuldig maken aan etnische profilering.

Ervaringen

De verhalen van de ambassadeurs zijn te lezen op de site. Het is belangrijk om de ervaringen van geraakten te delen om het inlevingsvermogen te vergroten, en de vernedering die mensen keer op keer meemaken tastbaar te maken. Omar Osman, creatief bij Home: “Om de harde realiteit onder ogen te zien, is het soms van belang de vinger op de zere plek te leggen. "Het is tijd om de blinde vlek van etnisch profileren te erkennen en te doorbreken, zodat gelijkheid niet slechts een loze belofte blijft, maar een tastbare realiteit voor iedereen wordt.”

Societies

De campagne is gefotografeerd door fotograaf Stacii Samidin. Zijn werk hangt in het Rijksmuseum en andere musea. Stacii heeft zelf ook te maken gehad met etnisch profileren en heeft vanuit een diepe intrinsieke motivatie aan deze campagne gewerkt. Fotograaf Stacii Samidin: “In mijn levenswerk Societies laat ik werelden binnen de wereld van het hedendaagse zien. Met als een van de doelen om voorbij het vermeende stereotype beeld van mens en identiteit te gaan. Ik voel veel voor deze campagne en ben dankbaar om met Amnesty samen te werken. Het staat dichtbij mij en het is weer een weg voor het doorbreken van het stereotype beeld.”

Alle fronten

Rabia Alibaks, campagne coördinator Amnesty International: “De boodschap over etnisch profileren is urgent en moet zoveel mogelijk gehoord worden. We vonden het belangrijk om ook mensen die hier direct door geraakt worden, te bereiken. En dat kon alleen door hen zo veel mogelijk hierbij te betrekken. Van bureau, tot fotograaf, tot partners, tot doelgroep. In de samenwerking met Home voelt dat op alle fronten goed!”

Campagne

De campagne spreekt niet alleen overheidsinstanties aan, maar roept mensen tevens op om in actie te komen en een petitie te tekenen voor een wettelijk verbod op etnisch profileren. Het doel is om 100.000 handtekeningen op te halen en deze na de kabinetsformatie als een gebundeld pakket aan te bieden aan de nieuwe ministers. Stop Etnisch Profileren loopt tot en met 21 maart, de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie. Naast de social campagne is er vanaf 19 januari een radiospot te beluisteren op de NPO, Sublime en FunX, en worden influencers ingezet om de boodschap te verspreiden.