Anniek Pheifer vraagt met ‘echt’ gouden kalf aandacht voor goede doel
Anniek Pheifer zette haar Instagram volgers op het verkeerde been door op de dag van de uitreiking van de Gouden Kalveren een foto te delen van zichzelf met een goud geschilderd kalfje en de tekst: “Eindelijk een Gouden Kalf”.
De actie maakte al snel veel los bij volgers: men reageerde verbaasd of zelfs verontwaardigd. Vandaag maakte Anniek in een vervolgvideo bekend dat de stunt een actie betreft voor Heifer, de ontwikkelingsorganisatie waar Anniek al meer dan 12 jaar ambassadeur van is. Heifer en Anniek vragen zo aandacht voor de honger en armoede waar Heifer al sinds 1944 tegen strijdt onder het mom ‘ieder kalf is goud waard’. Het kalfje is uiteraard alleen met Photoshop goud geschilderd en staat inmiddels weer tevreden in de wei.
Grote naam in toneel-, film, en televisiewereld
Anniek Pheifer is een grote naam binnen de Nederlandse toneel-, film- en televisiewereld, maar won ondanks meerdere nominaties nog nooit een Gouden Kalf. Dit gegeven gebruikte ze om met een knipoog aandacht te vragen voor ontwikkelingsorganisatie Heifer (tevens de Engelse benaming voor een drachtige koe). Deze organisatie zet zich in voor een beter bestaan voor gezinnen in armoede, in landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika, en richt zich hierbij op hun zelfredzaamheid. Heifer werkt volgens een uniek principe: ‘Passing on the Gift’. Oorspronkelijk betekende dit dat een gezin een drachtige koe ontving en het eerst geboren kalfje doorgaf aan een ander gezin. Inmiddels is dit uitgegroeid tot veel meer. Zo geven boerengezinnen vandaag de dag ook kennis, vaardigheden, zaden en materialen aan elkaar door. Ook leren ze alles over klimaatslimme landbouw en het vergroenen van hun omgeving. Op deze manier krijgen boeren zelf de regie in handen om een beter bestaan op te bouwen.
1 op de 11 mensen met honger naar bed
Eva van Ierssel, Communicatie en fondsenwerving Heifer Nederland, licht toe: “Wereldwijd gaat dagelijks nog 1 op de 11 mensen met honger naar bed. Heifer heeft al sinds haar oprichting in 1944 als missie om deze pijnlijke werkelijkheid tegen te gaan. En met succes: dankzij de Heifer methode hebben we al 43 miljoen gezinnen kunnen helpen aan de juiste middelen en kennis, met voedzame maaltijden en meer financiële zekerheid als resultaat. Maar we zijn er nog niet: voorlopig is ons werk in veel gebieden nog hard nodig. Met deze actie hopen we nóg meer aandacht te genereren voor Heifer en onze noodzakelijke strijd tegen armoede!”