Apple zegt sorry
Apple erkent de plank misgeslagen te hebben met hun commercial voor de nieuwe iPad waarin is te zien hoe een enorme hydraulische machine onder meer een trompet, piano en allerlei andere creatieve voorwerpen verplettert. "Deze reclame is zijn doel voorbijgeschoten", erkent Apple na een storm van kritiek op social media.
De topman van het bedrijf, Tim Cook, deelde op sociale media een advertentie om deze 'krachtigste iPad ter wereld' aan de man te brengen. De advertentie begint met een verzameling voorwerpen – van een wereldbol tot een metronoom en verschillende games en muziekinstrumenten – met daarboven een stalen plaat. De plaat beweegt langzaam naar beneden en verplettert alles wat in beeld is. Dan verschijnt de iPad.
Op sociale media regende het de afgelopen dagen commentaar. Veel mensen zien het als een metafoor voor alles wat techbedrijven kapotmaken.
"Creativiteit zit in ons DNA", schrijft het techbedrijf na alle kritiek. "Ons doel is dat mensen hun ideeën tot leven brengen via de iPad. Deze reclame is zijn doel voorbijgeschoten, het spijt ons."
Hoewel de commercal te zien blijft op het X-account van topman Cook, verschijnt de video niet op tv.