Artiest DIO raakt jonge mensen met actie tegen eenzaamheid
Eenzaamheid groeit met de dag. Er zijn ook steeds meer jonge mensen (20-45 jaar) die om hulp vragen, zo blijkt uit onderzoek van Humanitas.
Toch is de match met vrijwilligers uit dezelfde leeftijdscategorie lastig. Daarom start tijdens de Week tegen Eenzaamheid (28 september t/m 4 oktober) een landelijke challenge, met artiest en woordkunstenaar Dio als boegbeeld. Hij spreekt de doelgroep aan in hun eigen taal. Eerder deed hij al een oproep om het woord ‘vrijwilliger’ te vervangen. Uit talloze inzendingen koos hij het woord GELUKSDELER. Nu pakt Dio door op dit thema: hij brengt een speciale track uit waarin hij Nederland uitdaagt om zijn introtekst en beat af te maken. De actie ‘Een Ode aan… ‘ is een initiatief van Humanitas en wordt gesteund door Grolsch 0.0%.
16 bars challenge
Donderdag 28 september om 10:00 uur, bij de start van Week tegen Eenzaamheid, gaat de video oproep van Dio live. Hierin bespreekt hij zijn keuze voor het woord GELUKSDELER en start hij met een zogenaamde 16 bars challenge waarin hij zijn beat creëert. Dio daagt heel Nederland uit om zijn introtekst over het thema en het nieuwe woord GELUKSDELER af te maken met een eigen tekst. Het mag een song of een rap zijn maar het kan ook een spoken word interpretatie zijn. Iedereen kan deelnemen via de campagnewebsite www.humanitas.nl/ode en hier zijn of haar interpretatie delen. Later dit jaar wordt de winnende track landelijk uitgerold.
Te druk voor elkaar?
Uit onderzoek van Humanitas in samenwerking met Grolsch blijkt dat bijna de helft (46%) van de ondervraagden de term vrijwilligerswerk te breed vindt en ruim drie op de tien geven aan niet precies te weten wat het inhoudt als iemand zegt vrijwilligerswerk te doen (32%). Opvallend is dat 98% van de ondervraagden aangeeft dat vrijwilligerswerk waardevol is. Tweederde geeft zelfs aan dat vrijwilligerswerk onmisbaar is voor de samenleving (62%).
Jerzy Soetekouw, directeur bij Humanitas: “We zien dat er steeds meer jonge mensen bij ons om hulp vragen. Deze groep matchen met iemand uit dezelfde leeftijdscategorie is nu heel lastig. Door het concept van vrijwilligerswerk anders te laden, hopen we mensen aan te trekken die zich er eerder van verwijderd voelden. Vrijwilligerswerk is namelijk niet alleen een belangeloze daad voor een ander, maar ook een investering in jezelf, menselijke verbinding en het maken van een verschil.”