‘Ben je ongesteld ofzo?!’

04-09-2023 (07:00) - Campagnes

85% van vrouwen+ heeft de opmerking wel eens naar d’r hoofd geslingerd gekregen. “Als je ook maar een beetje verstand van de menstruatiecyclus zou hebben, dan zou je deze opmerking niet maken. Educatie moet daarom belangrijker worden.” aldus Dorothee Vanderbroeck, Senior Brand Manager Libresse.

De impact van de cyclus op het dagelijks leven wordt nog steeds zwaar onderschat in Nederland. Zo geeft maar liefst 62% van de vrouwen+ aan dat hun klachten echt in de weg zitten. Daarnaast brengt 42% wel eens een bezoek aan de huisarts vanwege hun menstruatie en zien we ook 37% van de vrouwen die zich wel eens ziek heeft moeten melden blijkt onderzoek van het Men-Struatie Voorlichtingsinstituut en motivation. De campagne van Libresse is daarom ontwikkeld om iedereen betere educatie te geven en zodoende meer begrip te creëren in de samenleving.

Centraal in de campagne staat het ‘Ben je ongesteld ofzo?! t-shirt’ vertelt Anne Merel Verleun, Creative Director bij Dentsu Creative Amsterdam. “Het shirt draagt letterlijk en figuurlijk bij aan die ongepaste opmerking voor eens en altijd uit de wereld te helpen. T-shirt culture is een krachtig berichten platform geworden. Sloganwear zijn de nieuwe telegraphs. Het is een manier om zonder te schreeuwen je waarheid uit te spreken. En dat zie je terug aan de grote hoeveelheid (micro)influencers die onderdeel willen zijn van de campagne.”

Je koopt jouw t-shirt op de landingspagina van @libresse_nl. De opbrengst van de t-shirts gaat naar Stichting Armoedefonds. Naast het t-shirt vind je op de landingspagina van Libresse alle informatie over de cyclus en de verdere thema’s die een rol spelen in de menstruatiecyclus. Lees je in, toon begrip en hopelijk denk je de volgende keer twee keer na voordat je vraagt of iemand ongesteld is.