Boeren van Amstel brengen Amsterdamse kaas terug op de markt

29-07-2024 (16:04) - Campagnes

Het lokale zuivel collectief Boeren van Amstel, bestaande uit 18 boeren uit het Amstelland, lanceert ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam een nieuw product: Amsterdammer Kaas.

Deze jonge kaas verdween de afgelopen decennia van de markt. 

Amsterdammer Kaas

Deze kaas kon niet op tegen concurrentie van kazen uit Gouda en Edam en heeft een hoog zoutgehalte. “Vroeger was het zout nodig voor de houdbaarheid van de kaas. Dankzij de hoge kwaliteit melk die we nu gebruiken, is dat niet meer nodig en kunnen we een smaakvolle Amsterdammer produceren met een lange houdbaarheid,” zegt Michel Penterman, directeur van Boeren van Amstel. “Zo krijgt Amsterdam zijn eigen kaas weer terug, met een winnend recept dat de stad zeker zal waarderen.”

40.000m2 ingezaaide slootrand

Voor elke verkochte kilo Amsterdammer Kaas, wordt 1m2 slootrand biodivers wordt ingezaaid. Boeren van Amstel stort daarnaast voor iedere verkochte liter melk 2 cent in het Weidevogelfonds waarmee de afgelopen jaren al meer dan €45.000 is opgehaald zodat de boeren ruimte krijgen om meer voor de weidevogels te doen. Met de Amsterdammer kaas heeft het initiatief de ambitie om dit jaar al 40.000m2 in te zaaien aan gebiedseigen bloemen, planten en kruiden, met in totaal meer dan 100.000m2 beschikbaarheid in de polders van de boeren. 

De Boeren van Amstel gebruikt een high-tech online tool om de ontwikkeling van de biodiverse randen wekelijks online te volgen via drone- en satellietbeelden en updates van de boeren zelf. Zo kunnen bedrijven hun eigen biodiverse strip claimen en de voortgang van de groei volgen.

Crowdfunding

De kaas wordt door middel van voorverkoop op de markt gebracht via een crowdfunding platform. De campagne heeft 300 deelnemers tot nu toe. "Het is ontzettend tof om zo samen met een grote groep Amsterdammers, kaasliefhebbers én natuurliefhebbers de stad haar kaas én haar natuur terug te geven", zegt Penterman