Campagne De Nederlandsche Bank: Als je bank omvalt, blijft je geld overeind
Deze week lanceert De Nederlandsche Bank een nieuwe campagne over Nederlandse Depositogarantie, een regeling die inhoudt dat wanneer je bank failliet gaat, je je geld tot 100.000 euro binnen zeven werkdagen terugkrijgt. Roorda Reclamebureau ontwikkelde de campagne.
Veel Nederlanders blijken niet op de hoogte van het depositogarantiestelsel. Onrust rond een bank zou daardoor tot een ‘bank-run’ kunnen leiden, waardoor de betreffende bank daadwerkelijk in de problemen zou kunnen komen. De campagne heeft als doel om meer mensen over Nederlandse Depositogarantie te informeren.
Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank blijkt dat bekendheid met Nederlandse Depositogarantie het laagst is onder mensen tussen de 18 en 34 jaar (43%) en vrouwen (48%).
Roorda won de pitch met het thema: Als je bank omvalt, blijft je geld overeind. “Voor een ingewikkeld klinkend concept als depositogarantie is het belangrijk om niet te complex te communiceren. In de pay-off maken we bewust gebruik van beeldspraak: door woorden als ‘omvallen’ en ‘overeind blijven’ is deze regel makkelijker te onthouden en blijft de boodschap beter hangen”, aldus Floor Busch, strateeg bij Roorda.
Bekijk de campagne hier.
Ook in het concept werd bewust gekozen voor een lichtvoetige aanpak. “Depositogarantie is niet het meest sexy onderwerp, en mensen staan nou eenmaal niet te popelen om een informatieve video af te kijken” vertelt Eva Koffeman, creatief bij Roorda. “Daarom hebben we de humor opgezocht. We verbeelden de onrust die bij veel mensen leeft, door uit te gaan van een worst-case scenario. Paniek is onnodig want als je bank omvalt, blijft je geld overeind.”
“Ons belangrijkste doel is om zo veel mogelijk mensen bekend te maken met Nederlandse Depositogarantie. Om dat te doen moet je durven op te vallen. We laten aan heel Nederland zien: wees geen Sjoerd” reageert Olav Scholten van De Nederlandsche Bank
CREDITS
Opdrachtgever: De Nederlandsche Bank
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Robert Meulenbroek en Olav Scholten
Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatief directeur: Joeri Jansen
Creatie: Eva Koffeman & Willemijn Besteman, Donald Nolet
Strategie: Floor Busch
Account: Anne van der Meulen
Agency producer: Marcel Ossendrijver
Regisseur: Kevin Boitelle (KXRXT)
Executive producer: Allen Grygierczyk (KXRXT)
Producer: Lino Kempees
DOP: Rutger Storm
First Ad: Pieter Veenhof
Production designer: Desiree Brands
Art Director: Floor van der Knol
Key Grip: Roy van den Vlekkert
Gaffer: Gerard Stam
Styling: Esmee Croqué
Locatie management: Akki Nelissen
Set sound: Lykle Tuinstra
Grip: Antoine Petiet
Focus puller: Robert Jaap de Lange
Visagie: Evalotte Oosterop
Data/VTR: Tommy Both
Offline edit: Kevin Boitelle
Grading: Erik Verhulst
Computer graphics: Ouassim Echarradi (The Compound)
Compositing: Koen van Someren Greve en Tim van Paassen
(The Compound)
Versioning: Bruno Verhaar (The Compound)
Soundmix en muziekproductie: Feike de Wit (Soundcircus)
Media: Kinesso