Campagne ‘Nu niet te zien’ van het Frans Hals Museum trekt de aandacht
Met de campagne ‘Nu niet te zien’ wordt op ludieke wijze ingespeeld op het gemis van een aantal meesterwerken in het Frans Hals Museum. Deze zijn namelijk tijdelijk te bewonderen in het Rijksmuseum. Rondom het museum in Amsterdam vertelt het Frans Hals Museum wat er juist wél te zien is. Zoals de enige selfie van Frans Hals waarbij hij zichzelf in een groepsportret geschilderd heeft. Een uniek werk en alleen te zien in het Frans Hals Museum in Haarlem. Onze Kapel uit Haarlem ontwikkelde de campagne.
Het Frans Hals Museum leent voor de tentoonstelling in het Rijks vier topstukken uit die zelden of zelfs nog nooit de stad Haarlem hebben verlaten. De campagne, ontwikkeld uit de behoefte om het publiek te verrassen, richt zich op het trekken van aandacht voor de unieke en boeiende werken die nog steeds te bewonderen zijn in het museum. Zo wordt onder andere de ‘enige selfie van Frans Hals’ in de schijnwerpers gezet, naast de andere kunstschatten die het Frans Hals Museum te bieden heeft.
Loes van Fulpen, creatief strateeg bij Onze Kapel, legt uit: ‘De knipoog van het concept van Nu niet te zien maakt het publiek nieuwsgierig en moedigt aan om het museum juist wel te bezoeken. Het is het ombuigen van een mogelijke teleurstelling naar een kans om nieuwe en interessante kunst te gaan bekijken.’
In samenwerking met mediabureau addurance is een sterke mediastrategie ingezet. De out-of-home (OOH) campagne werd strategisch rondom het Rijksmuseum opgezet, met als doel de bezoekers van de Frans Hals tentoonstelling in het Rijksmuseum bewust te maken dat in het Frans Hals Museum in Haarlem nog veel meer meesterwerken hangen. En dat op slechts 15 minuten per trein vanaf Amsterdam.