Child Welfare Organization toont ongecontroleerde mediaconsumptie

22-08-2023 (13:06) - Campagnes

Nu de invloed van kunstmatige intelligentie (AI) op media-inhoud toeneemt, worstelen ouders en voogden met nieuwe uitdagingen bij het begeleiden van hun kinderen door de digitale wereld.

De Mannerheim League for Child Welfare eist van socialemediabedrijven dat ze actie ondernemen voor een veiligere onlineomgeving voor kinderen door middel van duidelijke AI-labeling. Europol voorspelt dat AI in 2026 verantwoordelijk zou kunnen zijn voor het creëren van tot 90% van alle media-inhoud. 

Grens vervaagd

Kunstmatige intelligentie heeft een brede impact op het mediagebruik van kinderen, omdat algoritmen bepalen welke video's kinderen bekijken, welk nieuws ze zien en wat voor soort inhoud ze consumeren. Met kunstmatige intelligentie is de grens tussen realiteit en verbeelding vervaagd. Zelfs volwassenen vinden het moeilijk om de resultaten van kunstmatige intelligentie te herkennen, en voor kinderen is de situatie zelfs nog uitdagender. Bovendien kan kunstmatige intelligentie nu al worden gezien als een instrument voor pesten, waarbij vooral de manipulatie van afbeeldingen en video’s wordt vergemakkelijkt.

Parental Advisory-label

Socialemediabedrijven pakken rol bij het beperken van risico’s en het garanderen van de veiligheid van kinderen online. “We hebben een identificatie nodig om duidelijk te maken of inhoud op de realiteit is gebaseerd of door AI is geproduceerd, net zoals het Parental Advisory-label helpt bij het identificeren van inhoud die schadelijk is voor kinderen. Dit wordt zelfs nog belangrijker nu de mediageletterdheid van kinderen moeite heeft om gelijke tred te houden met de opkomst van AI”, zegt Paula Aalto, hoofd van de schoolsamenwerking en digitaal jeugdwerk bij de Mannerheim Liga voor Kinderwelzijn.

The AI Abyss

De Mannerheim League for Child Welfare heeft een korte film uitgebracht die de gevaren van ongecontroleerde mediaconsumptie door kinderen aantoont en de noodzaak benadrukt van duidelijke etikettering van door AI gegenereerde inhoud. De film “The AI abyss” is een duik in de onbekende wateren van AI in de media. Het trekt een parallel met MLL's lange traditie van het empoweren van kinderen, die teruggaat tot hun initiatieven om kinderen vijftig jaar geleden te leren zwemmen. Tegenwoordig ligt de uitdaging niet in het water, maar in de mediastroom, waar AI de grens tussen realiteit en fictie steeds meer vervaagt.

De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.