Chiquita opnieuw in actie voor Pink Ribbon in Borstkankermaand

12-10-2023 (15:12) - Campagnes

Voor het zevende jaar op rij kleurt Chiquita zijn Blauwe Sticker roze voor de Borstkankermaand. De nieuwe Roze Sticker - afgestemd op het internationale symbool voor bewustwording van borstkanker, de Pink Ribbon - staat op wereldwijd 200 miljoen Chiquita-bananen.

Met deze verandering wil Chiquita vrouwen inspireren om actief een verschil te maken met een gezonde levensstijl en regelmatige mammogramscreenings. Borstkanker is wereldwijd de meest gediagnosticeerde kankersoort bij vrouwen, zoals vastgesteld door de Centers for Disease Control and Prevention in 2023. Miss Chiquita brengt daarom een boodschap van steun over aan vrouwen die door borstkanker zijn getroffen door de Blauwe Sticker te vervangen door de Roze Sticker.

Preventie

Daarnaast speelt Miss Chiquita een rol in de digitale content van de Roze Sticker-campagne van dit jaar, waarin ze in plaats van haar gebruikelijke pose, een zelfonderzoek uitvoert. Dit kleine gebaar ondersteunt de wereldwijde Pink Ribbon-beweging en is bedoeld om bij te dragen aan meer bewustzijn over preventie en vroegtijdige opsporing van borstkanker. In oktober, maar ook daarna, moedigt Chiquita vrouwen aan om kleine veranderingen te maken voor een gezondere levensstijl. In de afgelopen jaren hebben miljoenen mensen belangrijke gezondheidsscreenings uitgesteld en dat baart gezondheidsprofessionals zorgen. Met dit onderzoek kan de dokter afwijkingen opsporen die je zelf vaak niet kunt voelen. Je bent er dan vroeger bij, waardoor de overlevingskansen vaak beter zijn en er soms een minder zware behandeling nodig is. 

Lokale acties

Chiquita wil op verschillende manieren ook lokaal haar bijdrage doen. Zo ondersteunt zij Pink Ribbon Nederland behalve met een financiële bijdrage voor onderzoek ook met bananen die zijn uitgedeeld tijdens de Pink Ribbon Dam tot Dam wandeltocht met meer dan 10,000 deelnemers. Met communicatie op de website wordt de consument verder geïnformeerd over het belang van preventief onderzoek, en wordt er doorverwezen naar de site van Pink Ribbon voor verdere informatie of actie. Linda Sumner, woordvoerder Pink Ribbon: “Het is belangrijk voor een vrouw, om vertrouwd te raken of zijn met haar borsten. Zo weet je wat bij jou normaal is en kun je eventuele veranderingen en afwijkingen eerder opmerken. Het is prachtig dat Chiquita daar op deze manier aandacht voor vraagt.”