De Zonnebloem vraagt in nieuwe campagne aandacht voor toegankelijkheid
Meer dan 1 op de 3 Nederlanders (36%) vindt het lastig om met personen met een lichamelijke beperking om te gaan. De Nationale Vereniging de Zonnebloem, die zich inzet voor mensen met een lichamelijke beperking, heeft als doel om de fysieke en sociale toegankelijkheid in Nederland te vergroten.
Daarom introduceert de vereniging nu de ‘Doe maar zo!’-campagne, waarin bewustwording wordt gecreëerd voor situaties waar mensen met een lichamelijke beperking dagelijks mee te maken krijgen. Daarmee helpt de Zonnebloem mensen zonder lichamelijke handicap een handje op weg. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Ace-agencies Born05, IM Lounge en Fitzgerald en wordt gelanceerd in het kader van de landelijke Week van de Toegankelijkheid, die plaatsvindt van 2 tot en met 7 oktober.
‘Mensen praten soms op een kinderlijke toon tegen me. Goedbedoeld, maar het kan kwetsend overkomen’
Glenn Nugteren, ambassadeur van de Zonnebloem: ‘Het gebeurt dagelijks dat mensen mij aanstaren alsof ze een nieuwe Pokémon hebben gevonden. Dan vraag ik soms: “Gaat het?” of maak ik er een staarwedstrijd van. Ook word ik vaak anders behandeld. Zo worden er weleens vragen over mij gesteld aan de mensen met wie ik op pad ben in plaats van aan mij. Op korte termijn roepen deze situaties een hoop emoties op. Dan ben ik gefrustreerd, boos of geïrriteerd. Op de lange termijn lukt het me wel de gevoelens van pijnlijke situaties te vergeten en door te gaan met mijn eigen leven. Het is inmiddels ook gewenning.’
De campagne
In de campagne spelen ambassadeurs van de Zonnebloem, die zelf een lichamelijke beperking hebben, de hoofdrol. De situaties die zij visualiseren zijn gebaseerd op resultaten uit het onderzoek en persoonlijke ervaringen. De campagne creëert bewustwording voor deze situaties door middel van speelse en soms schurende copy en beelden. De geïntegreerde campagne is tot stand gekomen vanuit een samenwerking van Ace-bureaus Born05, IM Lounge en Fitzgerald die verantwoordelijk waren voor creatie, (online) mediastrategie en pr.
De Doe maar zo!-campagne is van 25 september tot en met 7 oktober te zien en horen via OOH, radiocommercial, online video en de landingspagina zonnebloem.nl/doemaarzo.