FNV en Marketing Schmarketing strijden voor vrouwen op werkvloer

26-03-2024 (09:53) - Campagnes

Marketing Schmarketing, een bureau gespecialiseerd in creatieve communicatie, heeft voor de FNV een ledenwerfcampagne ontwikkeld. Het doel van deze campagne is het ledenaantal van de FNV onder vrouwen te vergroten, om zo de belangen van vrouwen op de werkvloer nog beter te kunnen behartigen.

De campagne, genaamd "Sta op. Voor elkaar.", is een content gedreven campagne die zich richt op het creëren van bewustzijn en het bevorderen van gelijke beloning en een veilige werkomgeving. 

Verontrustende cijfers

Verschillende zorgwekkende cijfers vormden de drijfveer achter de campagne. Zo is de loonkloof tussen mannen en vrouwen in Nederland nog steeds 13% en worden sectoren waarin veel vrouwen werken (zoals de zorg met 78% vrouwen) stelselmatig ondergewaardeerd. Daarnaast heeft 30% van de vrouwen op de werkvloer te maken met ongewenste aandacht, voelt 2 op de 5 vrouwen zich niet veilig genoeg om melding te maken van discriminatie op de werkvloer en grijpt slechts 15% van de mensen in wanneer ze zien dat hun collega geïntimideerd wordt. 

Content gedreven

De ledenwerfcampagne van FNV bestaat uit een uitgebreide kennisbank met video's, persoonlijke verhalen, data visualisaties, journalistieke artikelen en informatie over rechten op de werkvloer. Door gebruik te maken van deze content gedreven benadering wil de campagne vrouwen middelen en kennis geven die nodig zijn om voor elkaar op te staan en zich bewust te worden van hun rechten.

Visuele identiteit

Uniek aan de campagne is de nadruk op representatie van werkende vrouwen. Vrouwen uit het hele land zijn gefotografeerd en geïnterviewd, terwijl ze aan het werk zijn. De visuele elementen zijn geïnspireerd op krachtige posters uit de jaren 70, waardoor een sterke visuele identiteit is gecreëerd die aansluit bij de huisstijl van de FNV. Door de combinatie van visueel aantrekkelijke content en relevante informatie wil Marketing Schmarketing de campagne toegankelijk maken voor een breed publiek en de boodschap op effectieve manieren overbrengen.

Vera Westenberg en Leroy Duivenvoorden, oprichters van Marketing Schmarketing, zijn gepassioneerd over het thema gendergelijkheid en zijn vastberaden om verandering te realiseren: "Met deze campagne willen we niet alleen het ledenaantal verhogen, maar ook direct al herkenning, kennis en perspectieven aan werkende vrouwen bieden. Je staat er niet alleen voor".