Gemeente Rotterdam en 0to9 lanceren campagne om drugsgeweld aan te pakken
Gemeente Rotterdam heeft in samenwerking met communicatiebureau 0to9, een confronterende campagne gelanceerd om het groeiende probleem van drugsgeweld in de stad aan te pakken. Waarin ook de recreatieve drugsgebruiker wordt aangesproken op zijn aandeel in deze problematiek.
Het kan je bijna niet ontgaan zijn: het drugsgeweld in Rotterdam. Dat neemt heftige vormen aan, zoals explosies in portieken en geweld op straat. Terwijl het recreatief gebruiken van drugs steeds normaler en vanzelfsprekender lijkt te worden.
Maar hoewel veel recreatieve drugsgebruikers zich bewust zijn van de gezondheidsrisico's die gepaard gaan met drugsgebruik, leggen velen nog niet zo snel de link met de georganiseerde misdaad. En toch dragen ook zij, met hun drugsgebruik, bij aan deze golf van geweld. De campagne heeft als doel om deze link duidelijk te maken, en het gesprek op gang te brengen rondom recreatief drugsgebruik en de gevolgen.
Confronterende beeldtaal
0to9 heeft gekozen voor een campagne met confronterende beeldtaal. Een bewuste keuze, omdat schurende beelden raken en daarmee de emotie oproepen waarmee we het gesprek op gang brengen. Bovendien brengen we zo de ernst van het probleem letterlijk in beeld.
Mensen aanspreken op hun eigen gedrag
In combinatie met ‘Er kleeft bloed aan jouw pil’, ‘Jouw lijntje, zijn liquidatie’ en ‘Jouw drugsgebruik blaast portieken op’, spreken we mensen aan op hun eigen gedrag. Weet jij wel wat de impact van jouw gebruik op onze stad is? Ook al gebruik je maar af en toe, ook daarmee stimuleer en financier je drugscriminaliteit.
De start van de grootschalige bewustwordingscampagne markeert ook het begin van een uitgebreide, meerjarige aanpak om drugsgeweld in Rotterdam te verminderen. In de komende fasen van de campagne zal de focus verschuiven naar gerichte gedragsverandering, met specifieke aandacht voor doelgroepen zoals jongeren die voor het eerst in aanraking komen met (recreatief) drugsgebruik.
De campagne is op vrijdag 29 september gestart en is te zien via social media, op display banner billboards, digitale abri’s in het metro netwerk en een full page advertentie in het Algemeen Dagblad. Vanaf woensdag 4 oktober volgen uitingen op grote schermen bij winkelcentra, tablets in studentenhuizen, digitale abri’s/mupi’s avenue en digital hotspots.