Hammerfest achter nieuwe satirische campagne voor Doei Tabaksindustrie

04-10-2023 (13:47) - Campagnes

‘Lekker vroeg beginnen’ wil door middel van satire jongeren bewust maken van de wanpraktijken van de tabaksindustrie. Om de waanzin van deze industrie nog eens te benadrukken brengt The Dean (bekend van Streatlab) een nummer en een videoclip uit als onderdeel van een bredere campagne.

The Dean, verkleed als tabaksfabrikant, rapt over hoe de industrie jongeren (kinderen zelfs) weet te verleiden tot een nicotineverslaving. Bijvoorbeeld met vapes die smaken naar snoep.''Mijn motivatie om mee te doen aan de campagne Doei tabaksindustrie is voornamelijk omdat ze targeten op kinderen. Ik wil laten zien hoe de tabakindustrie werkt om kinderen verslaagd te krijgen.'' vertelt The Dean. Volgens Hammerfest is het een absurd lied als geluid tegen een absurde industrie.

Doel

Patricia van Rossum, Communicatie Strateeg Gezondheidsfondsen voor Rookvrij: “Met het initiatief van de Hartstichting, KWF en Longfonds geloven wij in de kracht van entertainment om impact en engagement binnen de jongeren doelgroep te creëren. Waarmee we een sterk tegengeluid ontwikkelen en daarmee de tabaksindustrie denormaliseren.”

Creatieve bij Hammerfest, Tijmen van Velsen: “In plaats van een belerende campagne gebruiken we humor en satire om jongeren ervan bewust te maken dat ze ten prooi vallen aan een industrie.''

Gestorven rokers

Jaarlijks overlijden alleen al in Nederland zo’n 20.000 mensen aan de gevolgen van roken. Om die gestorven rokers te vervangen is de tabaksindustrie voortdurend op zoek naar jongeren: replacement smokers. De huidige campagne is het vervolg op ‘Bedankt voor het Roken’, en draagt bij aan het grote doel: denormalisatie van de tabaksindustrie. 

Over Doei Tabaksindustrie

Doei Tabaksindustrie is een initiatief vanuit de Hartstichting, KWF en Longfonds en zet zich in voor een samenleving waar geen plek meer is voor de tabaksindustrie. Het platform Doei Tabaksindustrie legt de misstanden van de industrie bloot met als doel maatschappelijke verandering.

Over The Dean

Daan Boom (Utrecht, 12 november 1989) is programmamaker, muzikant en komiek. Daan begon samen met drie jeugdvrienden het programma Streetlab, dat in 2014 verscheen bij de KRO-NCRV op NPO 3 en in 2015 genomineerd werd voor de Gouden Televizier-Ring. Naast Streetlab deed Daan onder andere mee aan het derde seizoen van Maestro, presenteerde het programma ‘Hotel Romantiek’, ‘Betreden op Eigen Risico’ en maakte de reality show ‘Kelderklasse 15’.