Havas Lemz en Wefilm maken campagne voor de Rijksoverheid: praten over later
We worden elke dag een dagje ouder, maar staan daar liever niet bij stil. Toch is het goed om op tijd het gesprek te beginnen. Wie ook straks vol van het leven wil blijven genieten, praat vandaag over morgen. Dat levert prachtige gesprekken op. Havas Lemz ontwikkelde samen met Wefilm de campagne Praat vandaag over morgen. Opdrachtgever is het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Een gesprek over later is ook een moment van reflectie. Door stil te staan en terug te kijken op je leven weet je vaak beter welke kant je op wil. Dat geeft ook inspiratie en ideeën voor later.
“Met dit inzicht zijn we met Wefilm om de tafel gaan zitten,” zegt Bram Tervoort, creative director van Havas Lemz. “We hebben vervolgens met mensen in verschillende fases van hun leven gesproken over vroeger en over later. Zo is het idee ontstaan om mensen bij elkaar te brengen, waarbij iemand de ander mee neemt door zijn leven tot nu toe. Bij het nu aangekomen, blikken zij vooruit, waarbij ze praten over wat de toekomst zou kunnen bieden en hoe die toekomst er uit kan zien.”
Roel Welling, creative director bij Wefilm: “We hebben de krachten gebundeld om deze pittige briefing te kraken, en dat is gelukt. We hebben gevoel en emotie weten toe te voegen aan een onbesproken onderwerp, waardoor het binnenkomt en gaat leven. Trots ook op de setting van de film, vormgegeven door kunstenares Heleen Blanken. Heel bijzonder om op deze manier door je leven te kunnen lopen”.
De campagne bestaat uit online video’s, televisiecommercials, print in magazines en dagbladen, social uitingen, display banners, nieuwsbrieven en video’s voor wachtkamerschermen. Daarnaast hebben gedragsbureau Duwtje en pr-bureau HvdM meegedacht hoe we mensen kunnen helpen ook daadwerkelijk met elkaar in gesprek te gaan over morgen.
Daniëlle Tamis, directeur van HvdM: “Met tips, gesprekskaarten en ervaringsverhalen helpen we mensen bij het gesprek. En laten we zien hoe mooi een gesprek over later kan zijn. Onder andere via media-aandacht. Ook minister Helder deelt haar verhaal. Als minister, maar vooral als 65-jarige ervaringsdeskundige. Want ook zij spreekt met haar gezin en vrienden over morgen. Over hoe je fit wil blijven, hoe je later wil wonen en wat je voor elkaar kunt doen als er zorg nodig is.”
HvdM bracht ook meer dan 100 mensen bij elkaar, van brancheverenigingen en zorgverzekeraars tot gemeenten. Ook zij zetten zich in om mensen te helpen met praten over morgen.
Op de website praatvandaagovermorgen.nl staan tips, gesprekskaarten en ervaringsverhalen.
Credits
Verantwoordelijk bij klant: Emiel Lijbrink en Dennis Cohen, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Pien Breukink, Dienst Publieke Communicatie
Bureau: Havas Lemz X Wefilm
Gedragsstrategie: Duwtje
Productie: Wefilm (Creatie: Marius Gottlieb & Roel Welling, Regie: Joey de Leeuw, Head of productions: Roos Aalvanger & Beau van Assem, Productie: Bing Gall & Eveline Bloemendal, Camera: Thomas van Krugten, Art Director: Heleen Blanken, Research: Eva Vijselaar, Roos Drupsteen & Lieza Röben, Offline: Pelle Asselbergs)
RTV Producer: Havas Rise
Regie: Joey de Leeuw
VO: Kim van Kooten
Geluid: Soundcircus
Muziek: Jorrit Kleijnen
Fotografie: Bram Schilling
Mediabureau: Initiative
PR: HvdM
Praat vandaag over Morgen Compilatie from Havas Lemz on Vimeo.