Havas Lemz zet alledaagse situaties in de spotlight voor ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Havas Lemz zet alledaagse situaties in de spotlight voor ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

22-07-2024 (16:40) - Campagnes

Om het belang van leren op de werkvloer in de schijnwerpers te zetten, hebben het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, gedragsbureau Duwtje en Havas Lemz de campagne 'Leren op de werkvloer levert aardig wat op' ontwikkeld.

Het is de eerste campagne onder het nieuwe koepelthema 'Vandaag geleerd, vandaag gedaan' van SZW, ook ontwikkeld door Duwtje en Havas Lemz

Mariska de Jonge, strategisch communicatieadviseur bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: “De verantwoordelijkheid voor een goede leercultuur ligt bij werkgevers en werkenden, en er gebeurt ook al heel veel. Maar er is veel ruimte voor groei. Denk bijvoorbeeld aan het mkb en praktisch geschoolden. Bij bedrijven met meer dan 250 werknemers leert bijna de helft van de werknemers veel van taken en collega's. Bij het mbk is dat 37% (taken) en 39% (collega's). Als overheid willen we juist daar het onderwerp meer onder de aandacht brengen en inspireren om met leren en ontwikkelen aan de slag te gaan. Daarom richten wij ons met de campagne juist op deze groep.”

Alledaagse situaties

De campagne focust op waardevolle leermomenten die vaak onopgemerkt plaatsvinden in alledaagse werksituaties, zoals 'Het Meekijkmoment', 'De Nabespreking' en 'Het Meerij-ritje'. Merien Kunst, creative director bij Havas Lemz: “We zetten in deze eerste campagne die momenten duidelijk op het netvlies bij de werkgevers. Met onlinevideo’s staan we letterlijk even stil bij alledaagse leermomenten en plakken er een titel op, zoals 'Het Meekijkmoment'. Zo maak je die momenten bijzonder en gaat een werkgever hopelijk anders kijken en nog meer leermomenten spotten.”

Quickscan Leercultuur

Op de campagnewebsite mijnleercultuur.nl kunnen bedrijven de ‘Quickscan Leercultuur’ doen. Ze ontvangen dan een gepersonaliseerd rapport met tips en adviezen waarmee zij binnen hun bedrijf aan de slag kunnen gaan. Ook kunnen ze zien wat hun leercultuur-score is ten opzichte van andere bedrijven in hun sector. Verder biedt de website inspiratie en tips van en voor mkb-bedrijven in verschillende sectoren.

Vandaag geleerd, vandaag gedaan

De campagne valt onder het nieuwe koepelthema ‘Vandaag geleerd, vandaag gedaan’ met een eigen logo en huisstijl, ontwikkeld door Havas Lemz en Duwtje. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil samen met haar partners de communicatie rondom leercultuur onder dit thema bundelen, zodat alle activiteiten communicatief gaan optellen. 

Credits

Verantwoordelijk bij klant: Mariska de Jonge, strategisch communicatieadviseur; Sander Vastbinder, senior beleidsmedewerker, en Sander van Leeuwen, senior beleidsmedewerker, van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Samenwerkingspartners: O&O fondsen, Katapult, sociale partners, sectororganisaties, Hogeschool Windesheim, TNO.
Bureau: Havas Lemz
Gedragsbureau: Duwtje
RTV-producer: Vittoria Robijns
Productie: Oxford House
Regie: Timo Wils
Grading: De Grot
Muziek & sound design: Public Audio
Fotografie: Léon Hendrickx
Webdesign: Pageking
Media: Initiative  

Ministerie van SZW - Leercultuur_HetZoKanHetOokMoment_22 juli_20 from Havas Lemz on Vimeo.