Heineken brengt ode aan de tien meest populaire bijnamen voor bier

05-07-2023 (14:59) - Campagnes

Ter ere van zijn 150ste verjaardag geeft Heineken vandaag het startsein voor een multimediale campagne en limited edition-verpakkingen, met in de hoofdrol de tien meest populaire bijnamen voor bier die in de loop der jaren zijn ontstaan.

Van ‘Biertje?’ tot aan ‘Goudgele Rakker’ en van ‘Bierke’ tot aan ‘Koude Kletser’. Deze namen vervangen tijdelijk de Heineken merknaam op alle verpakkingen. Met de pay-off ‘Heerlijk Helder Hoe je ons ook noemt. Proost op 150 jaar gezelligheid’ laat Heineken zien dat het niet uitmaakt hoe je hem noemt, als je het maar gezellig hebt met elkaar. Dat is óók de boodschap van de nieuwe, speciaal voor Nederland gemaakte, commercial die vandaag live gaat.

Om te laten zien hoe Heineken door de jaren heen is omarmd en tijdens allerlei gelegenheden wordt gedronken, is vanavond de nieuwste commercial te zien op de Nederlandse televisie, die al deze bijnamen en momenten van gezelligheid viert. 

’’Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid'‘

Deze uitspraak zit nog altijd in de kern van Heineken en is de inspiratiebron voor de nieuwe campagne. “Ons merk draait om het maken van gezellige momenten samen onder het genot van een lekker biertje. We zijn trots dat Heineken hier al zoveel jaren onderdeel van is. Dit gaan we vieren met een campagne waarin de bijnamen voor ons bier centraal staan”, vertelt Els Dijkhuizen, Directeur Marketing Heineken Nederland. “Door de jaren heen hebben bierliefhebbers in Nederland ons merk allerlei bijnamen gegeven. Hoewel we de tel kwijt zijn, kunnen we dit wel waarderen en zien we van alles terugkomen, namelijk 'Biertje?', 'Koude Kletser' en 'Goudgele Rakker'. Ook is de slogan Heerlijk Helder, weer terug van weggeweest, maar dan met een knipoog, want hoe je ons ook noemt het maakt niet uit, als je het maar gezellig hebt’’.

Biertje? Ja, gezellig!

Hoewel 150 jaar Heineken een mijlpaal is om bij stil te staan, heeft Heineken er bewust voor gekozen in haar campagne niet te focussen op haar geschiedenis en erfgoed, vertelt Dijkhuizen. “Wij doen het graag een beetje anders. Daarom hebben we onze 150ste verjaardag gewijd aan de vele bijnamen die voor ons bier bestaan én aan de mensen die van ons bier genieten. Dit gevoel van gezamenlijkheid en gezelligheid hebben we in onze campagne vertaald door de nadruk te leggen op een gevoel van warmte door het delen van mooie, gezellige momenten onder het genot van een lekker biertje. Ook heb wij sinds jaren weer een speciaal voor Nederland gemaakt commercial die vanavond voor het eerst op TV te zien zal zijn”. De campagne werd ontwikkeld door Creative Agency LePub en Boomerang.

"Heineken viert zijn 150ste verjaardag en in de hele campagne (TVC, on- en off-trade, social, etc.) noemen we eigenlijk nooit de juiste naam van het merk. En dat allemaal omdat het Heineken niet echt uitmaakt hoe mensen het biertje noemen of dat ze jarig zijn, zolang je maar een leuke tijd hebt." aldus Milos Obradovic, Chief Creative Officer LePub.
“Met alle bijnamen voor bier die ons land rijk is, kun je heel dicht bij de Nederlander komen. Want iedereen kan zich herkennen in een of meerdere namen. Hier hebben we de campagne verder op gebouwd", zegt Jordi van de Bovenkamp, Executive Creative Director Boomerang.

Speciale 150-editie iconische Heineken fles & blik

Naast de tv-commercial bestaat de campagne uit online en social video’s en out-of-home materialen, waaronder een speciale 150-editie van de iconische Heineken fles en blik. Deze zijn vanaf nu in een limited edition in de supermarkt verkrijgbaar en voorzien van tien veelgebruikte bijnamen, waaronder ‘Biertje?’, ‘Goudgele Rakker’, ‘Pintje’, ‘Koude Kletser’, ‘Pilske’, ‘Pilsie’, ‘Bierie’, ‘Heinie’, ‘Bierke’ en ‘Gerstenatje’. Ook op de 0.0% flesjes en blikjes komen de verschillende bijnamen, waaronder natuurlijk het veelgebruikte ‘0.Nulletje’, terug.

Het 150-jarig jubileum van Heineken wordt ook gevierd met retail- en horecapartners en ook staan verschillende (digitale) activaties op het programma. Zo kunnen consumenten door de QR-code op de speciale verpakking te scannen een fles winnen waarop hun eigen naam staat of in aanmerking komen voor de ultieme hoofdprijs: een Koude Kletser, ofwel een koelkast waarin zij al hun biertjes kunnen koelen. Ook gaat Heineken op relevante (lokale) momenten in samenwerking met partners diverse activiteiten ontwikkelen.

Credits

Agencies: LePub / Boomerang
Production House: Czar
Campaign: Heineken 150 Anniversary NL
Advertiser: Heineken®
Credits Full Campaign
Agencies: LePub / Boomerang / Dentsu / WeAreFirst / Sunshine & Sausages / NewsLab / Kellerman