Hersenstichting laat tegengeluid horen in reclamelandschap

23-06-2023 (07:00) - Campagnes

De Hersenstichting wil een tegengeluid in reclamelandschap laten horen met een prikkelarme commercial, om aandacht te vragen voor de onzichtbare gevolgen van een hersenaandoening.

Veel mensen met een hersenaandoening zijn regelmatig overprikkeld, vermoeid of hebben problemen met geheugen en concentratie. "Met onze campagne ‘Samen voor Begrip’ vragen we juist op de Dag van de Overprikkeling een beetje meer begrip hiervoor,” aldus David Verschoor, directeur Hersenstichting.

Tegengeluid

Als onderdeel van de campagne lanceert de Hersenstichting op 23 juni - Dag van de Overprikkeling - een prikkelarme radio/TV commercial. Hiermee wil de Hersenstichting een tegengeluid laten horen tegen muziek, flitsende beelden en harde geluiden in het reclamelandschap. “Door op een opvallende manier rust in het reclameblok te brengen, hopen we dat mensen zich bewust worden van de hoeveelheid prikkels die als normaal worden ervaren. Om iedereen te laten beseffen hoe heftig het is voor veel mensen met een hersenaandoening als al deze prikkels bikkelhard binnenkomen. Want een beetje begrip doet wonderen,” aldus Saskia Enneking, campagnestrateeg bij de Hersenstichting.

De prikkelarme commercial is ontwikkeld door Dear Amsterdam met hulp van ervaringsdeskundigen. Mensen met een hersenaandoening ervaren overprikkeling individueel anders; de een visueel, de ander auditief. Daarom is gekozen voor een uitgeklede commercial waarbij alle mogelijke prikkels zoals muziek, drukke beelden en voice-over zijn weggelaten.