‘i love technologie’ campagne: Liefde voor technologie is niet onvoorwaardelijk
Bits of Freedom zet zich al 24 jaar in voor een veilig, toegankelijk internet en eerlijke technologie. Bits of Freedom staat, bij de meeste mensen vooral bekend als ‘online privacy-club’.
Dat moet anders vinden ze, want Bits of Freedom houdt zich met meer bezig dan je browser, en heeft donaties nodig om heel Nederland te beschermen tegen inperking van onze rechten - of dat nou door een grote big tech partij als WhatsApp (Meta) is of de Belastingdienst. Daarom lanceert Bits of Freedom samen met KesselsKramer in de weken na haar 24e verjaardag, maar voor de verkiezingen, een optimistische campagne.
I love technologie
Met ‘I love technologie, maar alleen onder mijn voorwaarden’ als basis van de campagne viert Bits of Freedom de technologie, het internet, en al hun toepassingen, maar geeft ze ook aan dat die services die het leven zoveel makkelijker maken, wel in toom gehouden moeten worden. Online is namelijk niks gratis, en als je niet voor een dienst hoeft te betalen met geld, is de kans groot dat je ergens anders mee betaalt – vaak met data. Ook buiten je browser houden partijen veel groter dan jijzelf zich bezig met wie je bent, wat je doet, en waar je naartoe gaat. Dit gebeurt in de vorm van gezichtsherkenning op straat, of zelfs via je belastingaangifte-app.
Door in de campagne drie verschillende technologische fenomenen uit te lichten (verkiezingscampagnes, sexting, en online bankieren) benadrukt Bits of Freedom hoe zelfs de meest alledaagse dingen een technologische component hebben, en daarmee een schaduwzijde hebben waar we vaak niet bij stil staan.
Schimmige toepassing
Om de campagne zichtbaar te maken is gekozen voor mediakanalen en middelen in lijn met de ethische manier waarop Bits of Freedom marketing bedrijft. De meeste adverteerders maken veelvuldig gebruik van schimmige toepassingen als social pixels, cookies of advertentietracking, maar deze campagne stelt een voorbeeld dat campagnevoering (nog steeds) op een eerlijke, fatsoenlijke en transparante manier kan. Om ervoor te zorgen dat de consequenties van oneerlijke technologie binnen de perken blijven, roept iedere wildplak poster, social post en cookieloze banner op om je grenzen te beschermen, door Bits of Freedom te steunen. Bits of Freedom strijdt namelijk tegen oneerlijke technologie en vóór mensenrechten, niet alleen voor zichzelf, maar vooral voor jou.
KesselsKramer x Bits of Freedom
KesselsKramer maakte in 2017 Bits of Freedom’s eerste wervingscampagne, compleet met een ‘bed-in’ in het Volkshotel. Nu, 6 jaar na die campagne, is de ‘i love technologie’ campagne live. De nieuwe campagne laat zien hoe de scope van Bits of Freedom inmiddels is verbreed en benadrukt zo ook hoe belangrijk het is dat zij haar werk kan blijven doen. Niet uit protest tegen big tech, maar uit liefde voor technologie.