Indringende campagne tegen huiselijk geweld moedigt omstanders aan om het gesprek aan te gaan
Slachtoffers van huiselijk geweld zitten vaak opgesloten in de situatie. Ze zoeken geen of te laat hulp. Om de cyclus van huiselijk geweld te doorbreken is het belangrijk om eerder in te grijpen. De rol van omstanders is hierbij essentieel.
Met de campagne stimuleren de ministeries VWS en JenV omstanders om – hoe lastig ook – het gesprek aan te gaan. Ze bieden hiervoor ook concrete handvatten. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met D&B, Open Now en TBWA\NEBOKO (DOT).
Dennis Cohen, coördinerend campagnemanager bij ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport: “Rijksoverheid wil omstanders met de campagne over de drempel heen helpen door de twijfels te erkennen en door te laten zien dat het gesprek aangaan, je zorgen bespreken, van waarde is voor het slachtoffer én van wezenlijk belang in het doorbreken van de cyclus van huiselijk geweld. Centrale boodschap: een onveilige thuissituatie doorbreken, begint met je zorgen bespreken.”
Jasper Diks & Billy Witbraad creatieve directie namens DOT: “Huiselijk geweld kan bij iedereen in zijn of haar omgeving voorkomen. De campagne, onder regie van Bram Schouw, draait om drie indringende verhalen over huiselijk geweld. Als kijker word je meegenomen in de emotie en zorgen van een vader over zijn dochter, een oom over zijn neefje en een buurvrouw over haar vriendin. Bij ieder van hen zijn we – van heel dichtbij - getuige van het gesprek dat zij durven aangaan en de impact die dit heeft op het tweetal. We hopen dat andere omstanders met een vermoeden van huiselijk geweld dit moedige voorbeeld volgen.”
Concrete gesprekstips
De campagne geeft omstanders met een vermoeden van huiselijk geweld ook concrete handvatten om het gesprek te starten. Op de website ikvermoedhuiselijkgeweld.nl worden concrete gesprekstips gegeven zoals:
1. Neem een open houding aan en wees niet veroordelend
2. Benoem wat je opmerkt. Bijvoorbeeld: Ik hoor vaak geschreeuw, hoe gaat het met je?
3. Laat weten dat je ervoor diegene bent
De campagne start op 30 augustus en bestaat uit 3 TVC’s, OLV, linkads, (D)OOH, display advertising, social media en een website met concrete tips.
Credits
Opdrachtgever: ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, ministerie van Justitie en Veiligheid, Dienst Publiek en Communicatie
Bureau: D&B, Open Now & TBWA\NEBOKO (DOT)
Productie: Bonkers (regie Bram Schouw)
Media: Initiative Media
PR: HvdM