Jaarverslag SNS REAAL: vernieuwing in eenvoud

12-03-2012 (08:35) - Campagnes

Eenvoud in geldzaken. Dat is dé missie van SNS REAAL. Maar hoe vertaal je ‘eenvoud’ naar iets complex als een jaarverslag? En, hoe maak je dat jaarverslag ook nog eens relevant en begrijpelijk voor iederéén? Fabrique [merken, design & interactie] ging als strategisch partner van SNS REAAL graag samen de uitdaging aan. Met als leidraad het thema ‘vernieuwing in eenvoud’. 
 
In 2010 werd Fabrique door SNS REAAL gevraagd om mee te denken over een andere koers in hun wijze van communiceren. De belangrijkste eerste verandering die toen ingezet is, is om het jaarverslag aan te wenden als communicatiemiddel. Daarmee moest het relevant en begrijpbaar gemaakt worden voor niet financiële doelgroepen. Als thema werd toen gekozen voor ‘eenvoud is mensenwerk’: Hoe geven de eigen medewerkers van SNS REAAL invulling aan eenvoud in geld zaken. Het leverde een bijzonder (en prijswinnend!) videojaarverslag van 2.5 minuten op. In 2011 wordt er niet naar binnen maar naar buiten gekeken: hoe ervaart de maatschappij de financiële markt? 
 
Het jaarverslag wordt op verschillende manieren verteld. Toegankelijk en volledig voor analisten. Toegankelijk voor mensen die, zonder de details en financiële complexiteit, willen weten hoe het met SNS REAAL gaat. En om de toegankelijkheid compleet te maken is het jaarverslag dit jaar beschikbaar via alle relevante beeldschermen: desktop, tablet en mobiel.
 
Klant: SNS REAAL
Verantwoordelijke bij klant: Carolien Hamelink, Simone van der Poel, Danielle Dielissen, Erik Vonk, Jeroen Jansen, Arjen Bruinning
Bureau: Fabrique [merken, design & interactie]
Filmproductie: De Familie
Copywriter: Robin Kemme
3D-renderingen: Wim Aardenburg
Technische realisatie: Mattmo concept design