Jeugd- en kinderbeschermers starten campagne ‘Wat zou jij doen?’
We willen dat alle kinderen in Nederland veilig opgroeien. Meestal kunnen gezinnen hier zelf voor zorgen, maar soms lukt dat niet.
Dan gaan jeugd- en kinderbeschermers aan de slag. Samen met het gezin kijken zij hoe de veiligheid weer in huis gebracht kan worden. Dat is prachtig, maar pittig werk vol dilemma’s. In een publiekscampagne vertellen jeugd- en kinderbeschermers wie ze zijn en welke dilemma’s ze tegenkomen. En stellen ze de vraag: ‘Wat zou jij doen?’.
In Nederland werken 5.200 jeugd- en kinderbeschermers. Zij willen ervoor zorgen dat de 38.000 kinderen en jongeren die te maken hebben met de jeugd- of kinderbescherming veilig opgroeien.
Dilemma’s
Hoe breng je de veiligheid weer in huis als er ook forse problemen zijn, zoals schulden, verslavingen of psychische problemen? Hoe zorg je ervoor dat een kind zich dan veilig kan ontwikkelen? In de campagnevideo’s delen jeugd- en kinderbeschermers dilemma’s uit hun dagelijks werk. ‘Kan een moeder zonder huis zorgen voor haar vijf kinderen?’, vraagt jeugdbeschermer Saphira zich af. Jeugdbeschermer Roos zet ons voor het volgende dilemma: ‘Wat doe je als een kind vertelt dat mama poedersuiker eet met haar neus?’ Ook jeugdreclasseerder Tamme staat in dubio: ‘Geef je een jongen die weer een zwaar delict heeft gepleegd een tweede kans?’
Over de campagne
De campagne ‘Wat zou jij doen’ is een gezamenlijk initiatief van de jeugd- en kinderbeschermers van Nederland. Op www.watzoujijdoen.nl kun je de video’s bekijken van onder andere Saphira, Roos en Tamme. Voor de campagne worden verschillende social media kanalen ingezet, zoals Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, online nieuwssites en vakbladen, magazines en abri’s op NS-stations.
Credits
Klant: Jeugdbeschermingsorganisaties en Raad voor de Kinderbescherming
Bureau: Het Stormt
Productie: Het Stormt
Regie: Het Stormt
Geluid en sounddesign: Het Stormt
Postproductie: Het Stormt
Website: Het Stormt
PR: HvdM Public Relations
Media: Stroom