Johnny Cashew speelt in op frustratie van omreizen
Johnny Cashew lanceert op 13 augustus een marketingactivatie bij barricades in Amsterdam.
Barricades in de stad worden beplakt met posters en stickers die de boodschap "Stom hè? Omreizen. Houden wij ook niet van." dragen.
De campagne gaat verder dan stickers en posters alleen. De Johnnies delen gratis zakjes cashews aan voorbijgangers uit, zodat zij hopelijk met een glimlach en een goed voornemen (nooit meer omreiscashews) weer op de fiets stappen.
Onnodige omreis
"Net als Amsterdammers die geconfronteerd worden met omreizen, vinden wij het absurd dat cashewnoten uit Afrika vaak eerst naar Azië worden verscheept om gepeld te worden," zegt Charlotte Paulides, de woordvoerder van Johnny Cashew. "Dit veroorzaakt een onnodige omreis van 12.000 kilometer en de bijbehorende CO2-uitstoot. Met deze activatie hopen wij bewustwording te creëren rondom omreizen in voedselketens en de impact van jouw voedingskeuzes."
Door cashews in Tanzania te pellen en direct naar Nederland te transporteren, elimineert het merk de omreis via Azië. Dit resulteert in 57% CO2-reductie en creëert banen in het land van herkomst. Bovendien garandeert het merk een leefbaar inkomen voor de boeren, een praktijk die helaas nog niet de standaard is in de cashew-industrie.