KEN JE BORSTEN campagne publiceert Borstkankeralfabet: Aandacht voor factoren
Jaarlijks krijgen 17.000 Nederlandse vrouwen en 100 mannen de diagnose borstkanker (inclusief voorloperstadium). Wat veel mensen niet weten, is dat 20% tot 25% van deze diagnoses wordt gedaan bij mensen die jonger zijn dan 50 jaar.
Daarom lanceert het Alexander Monro Ziekenhuis samen met de Breast Care Foundation en TBWA\NEBOKO het Borstkankeralfabet. Het Borstkankeralfabet valt onder de campagne KEN JE BORSTEN. In het Borstkankeralfabet worden 26 factoren en symptomen met betrekking tot borstkanker op een opvallende en toegankelijke manier uitgebeeld.
Awareness en educatie
Marjolein de Jong, voormalig oncologisch chirurg, bestuurder van het Alexander Monro Ziekenhuis en oprichter van de Breast Care Foundation, benadrukt de urgentie van deze campagne: "In Nederland krijgt 1 op de 7 vrouwen op een moment in haar leven te maken met borstkanker. Zo’n 20% tot 25% daarvan is dan jonger dan 50 jaar. Daarom is awareness en educatie ontzettend belangrijk. Hoe eerder we vrouwen en ook mannen kunnen diagnosticeren, hoe groter de kans op genezing."
De 'Ken Je Borsten' campagne heeft als doel jongvolwassenen in Nederland te helpen hun borsten en de 26 factoren van borstkanker te leren kennen. Het Borstkanker Alfabetillustreert belangrijke factoren en veelvoorkomende symptomen van borstkanker met behulp van de letters van het alfabet.
Steun van BN'ers
Hannah Sterke & Nina Mispelblom Beijer, Creatives TBWA\NEBOKO: “Door het maken van deze campagne hebben we vooral geleerd hoe weinig mensen er bekend zijn met de symptomen van borstkanker. We kennen allemaal de bekende knobbel, maar er zijn zoveel meer symptomen en factoren om op te letten. We konden zelfs een heel alfabet mee vullen. Hopelijk biedt ons alfabet een geheugensteun voor alle mannen en vrouwen Nederland, en kan borstkanker zo eerder gedetecteerd worden.”
Het Borstkankeralfabet werd vandaag in Utrecht gelanceerd met een krachtige foto. 26 patiënten, artsen, verplegers, familieleden en vrienden van borstkankerpatiënten poseerden elk met een letter van Het Borstkanker Alfabet voor hun borst. Steun voor de campagne kwam onder andere van Floortje Dessing en Jörgen Raymann, die deelnamen aan deze indrukwekkende fotoshoot.