Kidworks, het uitzendbureau voor kinderen vanaf 7 jaar

04-04-2023 (07:00) - Campagnes

Met Kidworks, een fictief uitzendbureau voor kinderen vanaf 7 jaar, speelt Fairtrade Nederland op het moment in op de krapte op de arbeidsmarkt. De organisatie wil dit 'oplossen' met kinderen en vraagt daarmee aandacht voor kinderarbeid in de katoenteelt.

Met de campagne, ontwikkeld door Kumpany en HAGENS PR, zet Fairtrade zich in voor de verbetering van omstandigheden van katoenboeren en hun families om kinderarbeid in de katoenteelt tegen te gaan.

Minimumleeftijd in Nederland verlagen?

Met de door Kumpany ontwikkelde uitingen op onder andere de radio, billboards langs de snelweg en digitale media wil Fairtrade Nederlanders laten nadenken over de impact van kinderarbeid. Met teksten als “Kinderhanden maken licht werk”, “Work hard, play later” en “Nieuwe werknemers vinden? Kinderspel!” creëert de organisatie bewustwording voor de situatie. Fairtrade onderzocht in samenwerking met Panelwizard en HAGENS PR hoe Nederlanders over kinderarbeid in eigen land denken. Daaruit bleek onder andere dat het overgrote deel het géén goed idee vindt om de minimumleeftijd waarop jongeren mogen werken in Nederland te verlagen om de arbeidskrapte op te lossen. Ook zou tweederde zich zelfs schamen als kinderarbeid in Nederland zou plaatsvinden. Deze cijfers ondersteunen de Kidworks-campagne. 

Credits

Opdrachtgever: Fairtrade Nederland
Jenna Heysters, Kiki Maat, Rebecca Ridley
Bureau: Kumpany
Auke van Rossum (Creative director), Floris Kruijer (Sr. Creative), Wouter van Rijn (Strategy Director), Pim Jansen, Esmé Nikolic (Sr. Account), Paul Bergman, Remco Modderkolk (Vormgeving)
PR: HAGENS
Sid de Koning, Karen van der Kruit, Lotte Bergmans, Aranza Zevenbergen
Media: Zuiver Media
Audio: Soundsright