'Kits for clubs' slecht financieringskloof tussen amateurvoetbal en elitevoetbal

18-07-2023 (12:29) - Campagnes

Het premium Britse lifestylemerk Lyle & Scott lanceert zijn grootste merkcampagne tot nu toe. Het is een nieuw wereldwijd initiatief te ondersteunen.

Het merk lanceert ‘Kits for Clubs’ om hulde te brengen aan zijn connecties met voetbal door gratis, op maat gemaakte voetbaltenuesets te leveren aan amateurteams en kleine clubs over de hele wereld. In het eerste jaar zal Lyle & Scott beginnen met een investering van meer dan £ 1.000.000. 

Ondergewaardeerd amateurvoetbal

De financieringskloof tussen amateurvoetbal en elitevoetbal wordt elk seizoen groter. We staan aan het begin van de eerste transfersom van meer dan £ 200 miljoen tijdens een wereldwijde financiële crisis. Nu de commerciële inkomsten aan de top van het spel extreem hoog zijn, vindt Lyle & Scott dat de inspanningen en toewijding van de helden van het amateurvoetbal vaak ondergewaardeerd zijn. Kleine lokale verenigingen hebben vaak geen andere keuze dan hun eigen hard verdiende geld in te leggen om hun clubs in leven te houden, omdat er een tekort is aan geld dat van bovenaf naar het amateurvoetbal gaat. Door gebruik te maken van de campagne ‘Kits for clubs’ en te profiteren van de relatie van het modemerk met voetbal, zal het merk deze teams ondersteunen die worstelen met financiële problemen door de kosten van nieuwe tenues weg te nemen.

Gratis voetbaltenues

Clubs kunnen hun nieuwe voetbaltenues aanvragen via een eenvoudige aanvraagprocedure, door een kort online formulier in te vullen met het verhaal van hun club op www.lyleandscott.com/kitsforclubs. Elke club, of het nu gaat om 5, 7 of 11 per team, freestylers, pubteams of midweekse voetballers. Ze worden uitgenodigd om gratis voetbaltenues aan te vragen en een aanzienlijke uitgave voor het komende seizoen weg te nemen. Een expertpanel beoordeelt vervolgens alle aanvragen afzonderlijk voordat wordt besloten welke teams de gratis Lyle & Scott-voetbaltenues ontvangen.

De tenues

De tenues zijn een eerbetoon aan het 150-jarige erfgoed van het merk en combineren de expertise van Lyle & Scott op het gebied van mode, voetbal en producten die zijn ontwikkeld voor het leveren van topprestaties. De tenues worden allemaal met de hand afgewerkt in Hawick, Schotland, in de thuisstad van het merk, met aanpassingen voor individuele rugnummers en clubemblemen. Voor nieuw gevormde teams die nog geen clublogo hebben, zal Lyle & Scott een stap verder gaan door een beeldmerk samen met de club te ontwerpen, zodat ze hun eigen identiteit kunnen uitdragen.

Lancering Kits for Clubs

Ben Gunn, Lyle & Scott, Brand & Marketing Director, over de lancering van Kits for Clubs: "Ik ben zo trots op dit initiatief en ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk financiering en ondersteuning bij de amateurclubs is. Voetbal is een gemeenschappelijke taal die de wereld deelt en is een belangrijk onderdeel van de 149-jarige geschiedenis van Lyle & Scott. Van de terrassen tot het veld, de Gouden Arend van Lyle & Scott wordt over de hele wereld herkend. Ons nieuwe ‘Kits for Clubs’-initiatief zal een deel van de financiële barrières wegnemen van basisvoetbal door gratis voetbaltenues aan amateurteams over de hele wereld aan te bieden. Een voetbalshirt is een krachtig element en omdat ik het geluk heb om zelf te voetballen en mijn hele leven van voetbalwedstrijden te genieten, associeer ik belangrijke levenslessen en herinneringen met verschillende voetbaltenues."

De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.