KWF en Maag lever Darm Stichting starten campagne Op je gezondheid?

03-07-2023 (12:46) - Campagnes

We leren al van jongs af aan dat het drinken van alcohol gezellig is. We proosten op onze gezondheid. Als we iets te vieren hebben. Op verjaardagen. Op het leven. Op geluk. Op de liefde.

Maar wat veel mensen niet weten is dat alcohol de kans vergroot op 7 soorten kanker. Uit recent onderzoek van het Trimbos Instituut blijkt dat slechts 37% van de Nederlanders bekend is met de relatie tussen het drinken van alcohol en kanker. Uit onderzoek blijkt ook dat Nederlanders bij alcohol vooral denken aan gezelligheid en minder aan ongezond (slechts 27%).

Gezonde Generatie

Met de kenniscampagne ‘Op je gezondheid?’ willen KWF Kankerbestrijding en de Maag Lever Darm Stichting in het kader van het programma de Gezonde Generatie, Nederland bewust maken van de gezondheidsrisico’s van alcohol drinken. De campagne plaatst een vraagteken bij ons proostgedrag. Eigenlijk best gek toch dat we proosten op onze gezondheid, terwijl alcohol juist slecht is voor onze gezondheid?

De campagne ‘Op je gezondheid?’ is ontwikkeld door Hammerfest in samenwerking met Boris Creative. Kim Ritskes, creatief bij Hammerfest: “We hebben vanuit een herkenbaar inzicht gewerkt: het feit dat we allemaal wel eens het glas hebben geheven op elkaars gezondheid. Het doel is om mensen stil te laten staan bij dit patroon en het gemak waarop we alcohol bij sociale situaties betrekken terwijl er zoveel gezondheidsrisico’s aan verbonden zijn.”

De campagne is van 3 t/m 20 juli te zien op TV, out-of-home, social, online en in de bioscoop.

Credits

Klant: Gezonde Generatie, KWF, Maag Lever Darm Stichting
Strategie en concept: Hammerfest ism Boris Creative
Videoproductie: Wefilm
Mediastrategie: Mediaplus