Mauritshuis lanceert campagne rond meesterwerk van Vermeer

17-08-2023 (11:55) - Campagnes

Om Vermeers Meisje met de parel en haar locatie, het Mauritshuis in Den Haag, onder de aandacht te brengen van cultureel Nederland, lanceert het museum een langlopende campagne.

In navolging van een jarenlange samenwerking heeft digital agency DEPT Oog in oog met het Meisje ontwikkeld over het adembenemende oogcontact dat je met dit meesterwerk kan hebben.

Hoewel het Meisje met de parel een van de topstukken van het Mauritshuis is, weet niet iedereen dat het schilderij in Den Haag hangt. Begin 2023 is het Meisje voor een expositie uitgeleend aan een Rijksmuseum in Amsterdam, wat de verwarring over de locatie van het schilderij vergroot heeft. Inmiddels is zij weer thuis in het Haagse Mauritshuis en mag heel Nederland dat weten.

De koppeling tussen het Meisje en het Mauritshuis wordt in deze campagne dan ook versterkt, zoals te zien is in meerdere video’s voor een langlopende always on display- en socialcampagne en korte digital out of home-campagne.

Digital agency DEPT nam de campagne- en mediastrategie, campagneconcept, productie, campagnebegeleiding en media-inkoop en -optimalisatie voor diens rekening. De video’s zijn geschoten in samenwerking met ruben paul ruben, een creatief productiehuis dat door eerdere samenwerking met het Mauritshuis de perfecte match was.

Hannie Steeman, head of marketing & communications van het Mauritshuis: “Als Haagse ben ik er hartstikke trots op dat het Meisje in het Mauritshuis hangt, maar ik merk ook dat veel mensen dit niet weten. Het Meisje is net zo beroemd als de Mona Lisa. Zoals iedereen weet dat de Mona Lisa in het Louvre hangt, zo willen we dat mensen bij het Meisje meteen aan het Mauritshuis denken. Ik hoop dat deze campagne daaraan bijdraagt."

Deze awarenesscampagne duurt tot eind 2023 en bestaat uit meerdere flights, waarvan de eerste eind juni live is gegaan. 

Mauritshuis | Oog in oog met het Meisje from DEPT® on Vimeo.