Mediapersoonlijkheden zetten zich in tegen roken op film
Onder andere regisseur Tim Oliehoek, presentator Dieuwertje Blok, hoofdredacteur LINDA.meiden Mandy Woelkens, actrice Olivia Lonsdale en artiest Nnelg maken zich hard om het aantal rookbeelden in de media te verminderen.
In samenwerking met Gezondheidsfondsen voor Rookvrij en bureaus Boris Creative en Hammerfest, zijn zij een campagne gestart voor een Rookvrije Generatie.
Cool accessoire
Beelden met rokende acteurs, actrices, artiesten en modellen komen nog altijd veel voor in (op jongeren gerichte) media. Een hogere blootstelling aan rookbeelden in films zorgt ervoor dat jongeren twee keer meer kans hebben om te gaan roken. Mandy Woelkens, hoofdredacteur LINDA.meiden: “Tijdens fotoshoots werd een sigaret gezien als een cool accessoire. Met de kennis van nu is het tijd dat de media hun verantwoordelijkheid nemen en geen sigaretten en vapes meer laten zien. We moeten het goede voorbeeld geven. Het voegt niks toe om het wel in beeld te brengen.” Zelf belooft ze geen sigaretten en vapes te laten zien in het magazine en wil ze vakgenoten oproepen hetzelfde te doen.
Rookvrije belevingswereld
Carla van Gils, directeur KWF en voorzitter Gezondheidsfondsen voor Rookvrij: “We moeten stoppen met jongeren het signaal te geven dat roken aantrekkelijk of interessant is, terwijl het extreem ziekmakend en verslavend is. We zijn ontzettend blij dat er nu invloedrijke mensen uit diverse media opstaan, om hierin het voortouw te nemen en andere vakgenoten oproepen hen te volgen. Hiermee zetten zij de norm voor een nieuwe generatie.” Naast een out of home campagne en bioscoopreclame, wordt op social media ook content geplaatst. Mini-documentaires zorgen voor verdieping in de campagne. Mediamakers vertellen over hun eigen ervaringen en hun visie op het huidige imago. Ook hun ideeën en advies over hoe de mediawereld het anders kan doen komt aan bod.
“Het imago is vastgeroest in onze belevingswereld en wordt overgedragen van generatie op generatie. We vinden het heel moedig van deze mediamakers dat ze zich uitspreken, ook al is het idee eromheen eigenlijk niet meer dan normaal." aldus Boris Peters, samen met Guy Lokhoff creatief eindverantwoordelijk voor de campagne.
Credits
Opdrachtgever: Gezondheidsfondsen voor Rookvrij
Opdrachtgever: Monique Moerkens, Patricia van Rossum, Kolja Urban, Renate van Eijk, Manouk Peters
Bureaus: Boris Creative, Hammerfest
Creative lead: Boris Peters, Guy Lokhoff
Creative: Sabrina Beek
Project lead: Benthe Boersma
Productie herofilm: Halal
Regie: Rogier Smalhout
DOP: Sam du Pon
Producer: Roos Blan
Editor: Camille Boumans, Samantha Groesbeek
Grading: Laurens Orij
Sound design: Lars Blakenburg
Music: Joris Titawano
Fotografie: Michèle Giebing
Productie mini-docu’s: Hammerfest
Regie: Fergus Riem Vis
DOP: Thomas van Krugten
Producer: Ida Bulölö
Editor: Chee-Han Kartosen-Wong, Karim Jobe
Website: aim
Copy website: Simone Alicia ten Caat
Media: Hammerfest
PR: Gardeners
Casting: A Million Faces