Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam lanceert campagne Ongehoord
Het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA) lanceert haar campagne “Ongehoord”. De boodschap van de campagne is dat niet alle verhalen over ervaringen van discriminatie verteld en of gehoord worden evenals de impact hiervan.
“Discriminatie kent vele vormen en mensen melden discriminatie niet snel als ze er mee te maken krijgen of het horen of zien gebeuren. Helaas zijn groepen in de samenleving het gewend om onheus bejegend te worden en kloppen ze dus pas aan als de druppel de emmer doet overlopen”, zegt directeur van het MDRA Jerrol Marten.
Ondanks het feit dat het begrip ‘discriminatie’ zijn ronde doet in de samenleving, heeft men vaak geen weet wat deze verhalen van discriminatie zijn of de impact die dit met zich meebrengt. Omstanders weten vaak niet goed waar ze terecht kunnen als ze discriminatie in hun directe omgeving horen of zien gebeuren. Het MDRA start met een nieuwe campagne bewustwordingscampagne dat inspeelt op de zintuigen en gevoelens van zowel slachtoffers als omstanders van discriminatie.
De impact van discriminatie
Mensen die discriminatie hebben meegemaakt en/of gezien hebben weten niet altijd wat de impact hiervan is en waar ze dit kunnen melden. De campagne “Ongehoord” schept hier duidelijkheid over: het toont middels ervaringsverhalen van discriminatie wat de impact hiervan is zowel voor het slachtoffer als voor omstanders. De campagne bestaat uit een serie van 3 films waarin de verschillende verhalen over ervaringen van discriminatie worden verteld waarop de reactie van de luisteraars en de impact hiervan wordt laten zien.
Shaun Voogd en Jesper van Langen van FILMMACHT, de bedenkers en makers achter deze campagne, in opdracht van het MDRA, zeggen het volgende over deze campagne: "Wij zijn erg enthousiast over het eindresultaat van de campagne en hoe de hele productie tot stand is gekomen met alle gevoeligheden van de verhalen en de mensen die aan de campagne hebben meegewerkt. We hopen op een mooi succes met het delen van alle films waardoor we veel geluid en rumoer gaan creëren met deze nieuwe campagne die gehoord moet worden.”
Naast de focus op het tonen van verhalen van discriminatie, de impact dat dit met zich mee brengt en het bewustmaken van wat discriminatie is en met mensen doet, roept het MDRA eenieder op om een melding te maken zodat elk verhaal gehoord wordt.
MDRA I Ongehoord
MDRA I Ongehoord I De Universiteit
MDRA I Ongehoord I De Taxi
MDRA I Ongehoord I De Supermarkt