Multimediaal vervolg Eén tegen Eenzaamheid-campagne
Het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport lanceert het vervolg op de veel bekroonde campagne van Eén tegen Eenzaamheid.
De door Open Now ontwikkelde campagne kwam tot stand door een intensieve samenwerking van gedragswetenschappers, creatieven en onderzoekers en deskundigen van het ministerie. Er wordt voortgebouwd op de gedragsinzichten en het creatieve concept uit de eerste campagne: het kleine gebaar staat weer centraal.
Psychologische drempels
Creatief directeur Lukas van de Ven: “Naast de 2 scenario’s (splitscreen) hebben we nu ook 2 versies per TVC. Vanuit 2 perspectieven gefilmd. Een vanuit de omstander en een vanuit de eenzame persoon. De kleine stap vanuit beiden, maken het verschil voor de eenzame persoon.”
Liselotte Vink, managing director Open Now: “Iets doen voor iemand of zelf een stap zetten is vaak niet gemakkelijk, het onderwerp is omgeven door stigma’s, gevoelens van schaamte en andere psychologische drempels.”
Vele gezichten
Gebeurtenissen in je leven zoals: verhuizen, scheiden of het verlies van je partner, kunnen ervoor zorgen dat je gevoelens van eenzaamheid ervaart. Om deze gevoelens te verminderen kunnen omstanders een klein gebaar maken om te helpen deze gevoelens te verminderen. In deze vervolgcampagne is er echter nog een ander perspectief, dat eerder niet werd belicht: De persoon met eenzaamheid gevoelens kan soms ook zelf een kleine stap zetten, om deze gevoelens te verminderen. Dat noemen we zijn of haar ‘handelingsperspectief’.
‘Tring’ met je fietsbel
In de tv-campagne laten we zien wat een klein gebaar of een kleine stap kan opleveren, aan beide kanten van het eenzaamheidsprobleem. Maar we wilden bij deze gevoelige problematiek nog een stap dichter bij de mensen komen, gewoon op straat. Hiervoor ontwikkelde Open Now een bijzonder activatie idee: Een billboard langs fietspaden roept fietsers op te ‘tringen’ met hun bel wanneer ze gevoelens van eenzaamheid herkennen. Met die mensen zijn we ter plekke in gesprek gegaan. Dit leverde heel impactvolle interviews op, met mensen waarvan je in eerste instantie niet zou verwachten dat gevoelens van eenzaamheid een rol spelen in hun leven.