Nationale Nederlanden spoort Nederlanders aan dromen waar te maken

08-01-2024 (12:30) - Campagnes

Met de start van het nieuwe jaar geeft maar liefst 43% van de Nederlanders aan goede voornemens te hebben voor 2024. Dit blijkt uit nieuw onderzoek* van Motivaction, in opdracht van Nationale-Nederlanden.

Het enthousiasme is bij de jongere generatie (Gen Z) het grootst; van hen is 64% voornemens om positieve veranderingen door te voeren.

Nationale Nederlanden lanceert daarom de campagne 'Maak je plannen waar, dit jaar'. De TVC uit 2022 is in een nieuw jasje gestoken. Naast TV bestaat de campagne uit digital out-of-home, digital audio, display, social ads en PR. De campagne is het resultaat van een samenwerking tussen Dentsu Creative, Mindshare, Accenture Song, Motivaction, Born05 en Fitzgerald.

Gezondheid voorop

Het onderzoek laat zien dat verbetering in fysieke gezondheid prioriteit heeft onder Nederlanders met goede voornemens: 64% wil hiermee aan de slag. Binnen deze groep geeft driekwart aan in 2024 meer te willen bewegen en sporten, gevolgd door gezonder eten (59%) en minder willen zitten (25%). Onder de mensen die meer willen bewegen en sporten zijn wandelen (73%), fietsen (49%) en de sportschool bezoeken (30%) het meest populair.

Minder volle agenda’s, meer sociaal contact

De goede voornemens op het gebied van mentale gezondheid (38%) richten zich met name op beter slapen (49%). Verder willen Nederlanders meer leuke dingen doen en meer aandacht besteden aan ontstressen en ontspannen. Dit laatste geldt met name voor Gen Z (63%). Zij streven naar minder volle agenda’s, meer sociaal contact en minder tijd achter het scherm.

1 op de 5 neemt zich voor verbeteringen aan te brengen in hun werk. Ze willen het anders aanpakken en minder hard werken. Verder geeft 17% aan een goed voornemen te hebben op het gebied van duurzaamheid. Verrassend genoeg ligt dit percentage hoger bij mensen die geboren zijn vóór 1980 (21%) dan bij Gen Z en Millennials (beiden 12%). De voornemens hebben met name betrekking op minder energie verbruiken, minder vlees eten en minder plastic kopen/verbruiken. Het onderzoek toont verder aan dat er opvallend veel aandacht is voor financiën. 1 op de 3 Nederlanders geeft namelijk aan financiële goede voornemens te hebben, bij Gen Z is dit zelfs 1 op de 2. 

Mariëlle Krouwel, CMO NN Group: “We zien dat fysiek, mentaal en financieel welzijn in 2024 belangrijke thema’s zijn voor Nederlanders en dat hier massaal goede voornemens op worden gemaakt. Binnen het huidige sociaal-economische klimaat streven mensen naar het verbeteren van hun eigen weerbaarheid. Nationale-Nederlanden biedt hierbij graag ondersteuning. Uiteraard met financiële producten en diensten, maar ook in vorm van sponsoring op het gebied van sport, cultuur & entertainment en met onze maatschappelijke bijdrage.” 

* Onderzoek door onderzoeksbureau Motivaction in samenwerking met Nationale-Nederlanden. N=1152, kwantitatief online onderzoek uitgevoerd van 12-11-2023 tot 17-12-2023, Nederlands publiek 18+­­.