Nespresso deelt Nederlandse koffietrends
Nespresso deelt de meest opvallende trends over koffieconsumptie in 2023, na onderzoek onder Nederlandse koffiedrinkers.
Dat koffie veel wordt gedronken is een gegeven. Eerder bleek dat koffie, na kraanwater, op de eerste plaats staat als meest geconsumeerde drank onder Nederlanders. Zo gaf meer dan de helft (55%) van de Nederlandse koffiedrinkers aan meer dan één kop koffie per koffiemoment te nuttigen, terwijl 33% koos voor twee kopjes en 13% voor drie kopjes of meer.
Wanneer, waar en waarom
Nederlandse koffiedrinkers drinken hun kopje koffie nog steeds het liefst thuis, 87% van alle respondenten geeft hier de voorkeur aan. 13% geniet van koffiemomenten buitenshuis, waarvan 7% op het werk of in een koffietentje en 6% elders. Ook jongeren (34 jaar en jonger) drinken koffie het liefst thuis, al ligt dit percentage met 77% iets lager. Genieten van een kopje koffie buitenshuis doet 11% op het werk of in een koffietentje en 12% elders.
Meer capsules
Het onderzoek laat zien dat 34% van de koffiedrinkers capsules gebruikt om thuis koffie te bereiden, terwijl 51% gebruikmaakt van filterkoffie; gemalen (23%) en ongemalen koffiebonen (28%). Dit was in 2023 dan ook de meest gebruikte zetmethode. Opvallend zijn de verschuivingen tussen 2013 en 2019, waarbij het gebruik van capsulemachines met 7% toenam en het gebruik van bonenmachines met 10%, terwijl filterkoffie met 4% licht afnam.
Koffierecepten en voorkeuren
In 2023 dronk 57% van de koffiedrinkers hun koffie het liefst zwart, terwijl 43% voor variaties met melk koos. De meest gedronken koffiesoorten waren filterkoffie (25%), cappuccino (20%) en lungo (17%). Wanneer koffie met melk wordt gedronken, gebruikt 33% koemelk, waarbij 17% voor magere melk kiest. 32% gebruikt een creamer, 13% poedermelk en 9% kiest voor plantaardige melk, waarbij havermelk het populairst is. Meer dan driekwart van de Nederlandse koffiedrinkers (80%) voegt naast melk geen enkele toevoeging toe aan de koffie. Onder degenen die dat wel doen, gebruikt 7% slagroom, 3% ijsblokjes en 3% siropen.
Duurzame koffiekeuzes
Ongeveer een derde (32%) van de koffiedrinkers in 2023 gaf aan Fairtrade en/of organische/biologische koffie te drinken. Van de koffiedrinkers die aangaven hiervoor te kiezen, kiest 22% voor Fairtrade en 10% voor biologische koffie. 24% gaf aan niet te weten of hun kopje koffie Fairtrade, organisch of biologisch is.
De favorieten van Nespresso
Nespresso lanceert vandaag de ‘Unforgettable Favourites’ campagne. Tijdens deze campagne zet Nespresso de vijf favoriete koffies van de Nederlandse koffiedrinker centraal. Daarnaast brengen ze een oude vertrouwde blend terug, Dharkan, die zes jaar lang onderdeel was van het permanente assortiment van Nespresso. De koffie zal als Limited Edition beschikbaar zijn tijdens deze campagne.
Kika Buhrmann, CEO Nespresso Nederland, kijkt met enthousiasme vooruit naar het komende jaar: “2024 staat bij Nespresso in het teken van duurzaamheid, gezondheid en verrassende koffierecepten. We leggen nog meer focus op circulariteit, zowel voor het recyclen van onze capsules als de levensduur van onze machines. Daarnaast willen we het voor de consument zo makkelijk mogelijk maken om gezonde keuzes te maken door ons functional koffie assortiment verder uit te breiden. Tot slot werken we aan verrassende partnerships, en spelen we in op nieuwe trends die we in de markt spotten.”