Nieuwe pensioencampagne wil helderheid scheppen
Per 1 juli 2023 gelden er nieuwe regels voor pensioen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft D&B, Open Now en TBWA (DOT) gevraagd een campagne te ontwikkelen om te zorgen dat de Nederlanders weten dat er nieuwe regels voor pensioen komen en waarom.
Na een gedragsanalyse kwam het bureau tot de conclusie dat hier een campagne met een sterk voorlichtend karakter, de beste aanpak is. Een campagne die mensen in kleine stappen meeneemt in een groter verhaal.
ook voor de generaties in de toekomst
“Nederlanders vinden nieuwe regels voor pensioen spannend. Als het gaat om deze belangrijke pijler van bestaanszekerheid is er behoefte aan rust, zekerheid en betrouwbaarheid. Daarom richt de campagne zicht juist op het bieden van informatie in de meest basale vorm.” aldus Maud van Hecke gedragswetenschapper bij Open Now. “We willen op een neutrale manier en met eenvoudig taalgebruik vertrouwen wekken. We streven naar dat men concludeert dat er goed voor ons pensioen wordt gezorgd. Nu en ook voor de generaties in de toekomst”.
“Wij vonden het belangrijk en bijzonder om met een brede groep van werkgevers, werknemers en pensioenuitvoerders de campagne samen te ontwikkelen” geeft Stefan Wink, coördinerend communicatieadviseur bij het ministerie van SZW, aan. “De inzichten van partijen die dagelijks met Nederlanders over pensioenen communiceren hebben geleid tot een gezamenlijke missie om in klare taal over pensioenen en de nieuwe regels te hebben.”
De belofte ‘Pensioenduidelijkheid’ staat centraal in de voorlichtingscampagne die vanaf 21 augustus gaat lopen op TV, radio en de social kanalen. Dit is de eerste fase van een campagne die gedurende de transitie van het pensioenstelsel zal lopen.