NS laat reizigers aan het woord in nieuwe merkcampagne

23-04-2024 (18:27) - Campagnes

NS lanceert vandaag een nieuwe campagne die het merk richting geeft voor de komende jaren. Doel is om meer Nederlanders te inspireren om met de trein te reizen, door reizigers in de spotlights te zetten.

In de campagne laten reizigers zien hoe ze vanuit hun mentaliteit dingen nét even anders doen, wat hen verder vooruitbrengt. Daarover gaan ze op luchtige toon de dialoog aan met een enigszins verbaasde voice-over, waarbij voordelen van reizen met NS slim worden uitgespeeld. Afsluitend met een uitnodiging aan de rest van Nederland om ook mee vooruit te gaan, in de vorm van de nieuwe pay-off: Stap je ook in?

Om dit verhaal zo sterk en geloofwaardig mogelijk over te brengen, werden reizigers op stations gecast en krijgen ook NS-collega’s een rol in de campagne.

Boost voor NS

Ivo Steffens, Directeur Commercie bij NS: "Deze nieuwe merkcampagne is de eerste uiting van onze nieuwe merkbelofte 'Nederland vooruitbrengen'. Dan doen we natuurlijk letterlijk. Met deze campagne laten we zien dat het eigenlijk onze reizigers zijn die Nederland vooruitbrengen, door voor NS te kiezen. We vieren de reizigers die deze keuze al maken, door hen het podium te geven in de campagne. We zien meer dan in eerdere campagnes realistische situaties. Ook als het even anders loopt, want soms is het druk, soms is er vertraging en soms kom je niet overal direct met de trein. Maar dan nog steeds gaan reizigers met de trein elke dag vooruit. Neuro-onderzoek toonde aan dat dit positief wordt ontvangen. Tot slot willen we Nederland activeren met een nieuwe pay-off: 'Stap je ook in?’.

Nieuwe merkbelofte

De missie van NS wordt vertaald naar een nieuwe merkbelofte: Nederland vooruitbrengen. Dit geeft zowel letterlijk als figuurlijk betekenis aan het merk. Vooruitgang zit namelijk in het DNA van NS. Sinds haar ontstaan heeft NS zich altijd gericht op het bevorderen van mobiliteit en het toegankelijk maken van reizen voor iedereen in Nederland. Dit streven naar vooruitgang blijft de kern van de missie van NS om heel Nederland bereikbaar te maken voor iedereen.

Kwetsbare kant

NS durft zich met de nieuwe campagne ook van zijn kwetsbare kant te laten zien. Daarmee inspireert het bedrijf zonder de wereld mooier te maken dan hij is. Rik Ledder, CEO TBWA\NEBOKO: 'Het was de uitdaging om een frisse, enthousiaste toon te vinden, zonder dat we daarmee de realiteit op en rond het spoor uit het oog zouden verliezen. Het luchtig realisme in de campagne raakt wat dat betreft de juiste snaar.’

Eén campagne voor heel NS

De campagne wordt full funnel uitgerold. Van merkcommunicatie, waarmee NS het brede publiek aanspreekt, tot tactische lagen met specifieke boodschappen en proposities voor een keur aan verschillende doelgroepen om duidelijk te maken hoe NS Nederland vooruitbrengt. De verschillende doelgroepen kunnen digital gelijktijdig worden benaderd, ondersteund met massamediale uitingen op TV, OOH, Radio en Online.

Credits

Opdrachtgever: NS
Bureau: TBWA\NEBOKO
Mediabureau: Mindshare
Productiemaatschappij: Holy Fools
Offline edit: Govert Janse
Online & VFX: De Compound
Grading: De Grot
Sound design: MAKE
Muziek: ill go rhythms
Displaybannering: TBWA\X