Politie lanceert cybercrimecampagne in samenwerking met MIX & Big Shots

31-08-2023 (09:00) - Campagnes

Preventief cybercrime bestrijden, ofwel voorkomen. Een primeur voor de politie én de doelstelling van de nieuwe campagne.

Creatief bureau MIX en productiemaatschappij Big Shots slaan hiervoor opnieuw de handen ineen. De campagne “Jij kiest.” richt zich specifiek op jongeren tussen de 18 en 25 jaar die op YouTube zoeken naar cybercrime tutorials.

“In de echte wereld weet je wanneer je een regel overtreedt. Online zijn die grenzen niet zo duidelijk en voelen mensen zich een stuk anoniemer.” geeft Daryl Fransz, Senior Creative bij MIX aan. “Het was voor ons de zaak om een concept te bedenken waar we die barrière doorbreken.”

In de campagne “Jij kiest.” krijgt de doelgroep non-skippable 15 seconden YouTube advertenties te zien voorafgaand het kijken van een DDoS- of RAT-tutorial. Met als doel ze het gevoel te geven dat de politie over hun schouder meekijkt op een cruciaal moment: kies je voor het juiste pad of voor criminaliteit? Hierin werden twee communicatievormen geproduceerd: één vanuit de politie en één vanuit het slachtoffer van cybercrime.

Maurice, Interventiespecialist bij de politie geeft aan waarom de keuze op de combinatie van MIX & Big Shots is gevallen: “Vanaf het begin was het duidelijk dat beide partijen het belang van het onderwerp inzagen. De aanpak, het inzicht en de ideeën sloten precies aan op hetgeen wat wij zochten. In samenwerking met onze cyberspecialisten wisten MIX & Big Shots de perfecte snaar te raken.”

“De enige manier om deze doelgroep echt te raken, is door zo dicht mogelijk bij hun belevingswereld te blijven.”zegt Joy Heijstee, regisseur bij Big Shots. “Anders prikt de doelgroep er direct doorheen en nemen ze de politie niet serieus. Het uitgangspunt voor de video’s was daarom: realistisch en opbouwend. Hierbij is elk woord en elke frame weloverwogen met gedragspsychologen en cyber experts. Een mooie samenwerking om op terug te kijken.”

De campagne loopt tot het einde van dit jaar. Uit de cijfers zal blijken welke communicatievorm voor deze doelgroep het meest effectief is.

Credits

Klant: Politie
Bureau: MIX
Concept: Elise Demuynck & Daryl Fransz
Productiemaatschappij: Big Shots
Regie: Joy Heijstee
DOP: Oscar Aukes
Edit: Kris Lodewijk
Producer: Isabel Kemme
1st AC: Marcel Overwijn
Gaffer: Glenn Bruintjes
Geluid: Gerben Kokmeijer
Grading: Nina Veenman
Animatie: Basten Berg

Politie - Jij kiest. Wij kijken mee. from Big Shots on Vimeo

Politie - Jij kiest. Wij kijken mee. from Big Shots on Vimeo.