Praxis zet in op verduurzamen van je huis

02-10-2023 (11:01) - Campagnes

Het verduurzamen van je huis is een hot topic, want verduurzamen draagt bij aan het milieu én het bespaart je geld. Maar veel Nederlanders weten niet dat je zelf veel meer kunt verduurzamen dan je denkt. Daarom haalt Praxis dit najaar alles uit de kast om de Makers van Nederland te helpen bij het verduurzamen van hun huis: spoken, spookhuizen, een digital magazine, branded content en een Duurzaamheidscheck in de Praxis app.

Een duurzaam huis is steeds meer de norm. Maar welke verduurzamingsklussen zijn er allemaal én welke klussen kan je zelf aanpakken? Wat past er bij jouw situatie? “Sommigen denken dat het verduurzamen van je huis groots en ingewikkeld is. Anderen weten niet wat ze nog meer kunnen doen na het aanbrengen van bijvoorbeeld tochtstrips. Met deze campagne willen we alle Makers van Nederland helpen met hun volgende stap bij het verduurzamen van hun huis door hen overzicht te bieden. En vervolgens helpen we ze om het ook echt aan de slag te gaan met handige stappenplannen, advies en altijd 10% korting op artikelen om je huis te verduurzamen”, vertelt Miranda Smit, Marketing Director bij Praxis.

Duurzaamheidscheck in de app

“Daarnaast lanceren we binnenkort een nieuwe functionaliteit in de Praxis Plus app, de Duurzaamheidscheck. Je maakt simpelweg een foto van een plek in jouw woning en de app geeft een verduurzamingsadvies voor die plek, inclusief checklist, instructievideo’s, stappenplannen en aanbiedingen. Zo maken we overzicht in verduurzamingsklussen nog makkelijker en persoonlijker. Met deze campagne laten we zien dat wij de expert zijn in de DHZ-branche die je echt verder helpt met het verduurzamen van je huis.”

Het spookt in huis

Edward van de Ridder, Head of Strategy bij Alfred, vult aan: “Tijdens de energiecrisis vorig jaar lag de focus op geld besparen, op de rationele redenen. Nu willen we de Makers nog meer helpen en hen zo motiveren verder te verduurzamen. Daarom gooien we het dit jaar over een andere, meer emotionele boeg. De vader in onze campagne weet dat hij kan verduurzamen in zijn huis. Maar hij komt pas echt in actie als zijn zoontje denkt dat er een spook op zolder zit. Dan gaat hij aan de slag en fixt hij het, met hulp van Praxis. Met het campagnethema moedigen we de Makers vervolgens aan: ‘Verduurzamen is makkelijker gedaan dan gedacht.’”

Branded content en digital magazine bieden overzicht

Ook is er een branded content-samenwerking met DPG Media, waarmee we via de platformen van AD en Indebuurt.nl zoeken naar ‘spookhuizen’ die nodig verduurzaamd moeten worden. Zodat Makers geïnspireerd en gemotiveerd worden door anderen in hun buurt die hun huis duurzamer maken en de klussen die zij zelf oppakken.
De uitgebreide Think-laag bestaat verder uit een digitaal magazine, waar je alle verduurzamingsklussen in één oogopslag bij elkaar ziet in een “overzichtshuis”. In dit magazine vind je vervolgens per klus de producten en instructievideo’s die je nodig hebt. Verkeer wordt aangejaagd via onlinevideo’s, social en display, ook weer vanuit ‘het spookt in huis’.

Focus op hulp ‘Voor de Makers’

De campagne werd ontwikkeld door Alfred, sinds 2018 het bureau van Praxis. De pay-off ‘Voor de Makers’ kreeg in april een andere invulling met een nieuw campagneconstruct. Daarbij verschoof de focus naar de hulp aan de Maker, met in de hoofdrol een vader met zijn twee kinderen. In de digitale lagen wordt de hulp die Praxis biedt voor alle andere Makers van Nederland concreet ingevuld. 

De najaarscampagne van Praxis is vanaf maandag 2 oktober te zien.

Credits

Verantwoordelijk bij Praxis: Miranda Smit, Floor Barger, Emily van
Waardenburg, Isabella Vogelzang
Bureau: Alfred & Freddy
Strategie Alfred i.s.m. Julian Stevense (BrandGurus)
Regisseur: Michiel ten Horn
Edit: MRTN
Camera: Joris Kerbosch
Art: Florian Legters
Muziek: Djurre de Haan
Postproductie: De Grot
Mediastrategie: UM
Digital magazine: De Reclamefabriek
Branded content: DPG Media